غذاهای کم کالری و سالم برای وزن کم کردن

علاوه بر اینکه تعداد و میزان هر وعده ی غذایی بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد، کیفیت و میزان کالری موجود در وعده‌های غذایی مختلف نیز بر افزایش وزن تاثیر به سزایی خواهند داشت. رعایت یک رژیم غذایی کم کالری که از یک طرف کلیه‌ی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و انجام فعالیت‌های روزانه را داشته باشد و از طرف دیگر منجر به کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل باشد اهمیت زیادی در سلامتی فرد دارد. یک رژیم غذایی کم کالری مناسب بایستی شامل کلیه‌ی مواد مورد نیاز برای بدن باشد تا عملکرد ارگان‌های مختلف بدن دچار اختلال نشود. مواد غذایی کم کالری مفید زیادی وجود دارند که می‌توان با قرار دادن آنها در وعده‌های غذایی روزانه به کاهش وزن مورد نظر برای رسیدن به وزن ایده‌آل دست یافت.

برای داشتن یک رژیم غذایی کم کالری مناسب برای کاهش وزن بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و رژیم غذاهای کم کالری برای کاهش وزن را تحت نظر پزشک فراگیرید. متخصصین ما در کلینیک لاغری و تناسب اندام دکتر ابوالحسنی، پس از بررسی بیمار بهترین رژیم غذایی کم کالری را با توجه به ویژگی‌های فردی وی برای او تجویز خواهند کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌های 02122569006  و 02122581002 تماس حاصل فرمایید.

غذاهای مناسب برای لاغر شدن


تعدادی از غذاهای مناسب برای استفاده در دوران رژیم لاغری عبارتند از:

سالاد

بهترین گام برای شروع یک رژیم لاغری کم‌کالری میل کردن یک بشقاب پر از سالاد است. افرادی که روزی یک بار سالاد با چاشنی می‌خورند، میزان ویتامین‌های C و E، فولیک اسید، لیکوپن و کاروتنوئید در بدنشان بیشتر از کسانی است که سالاد را از برنامه غذاییشان حذف کرده‌اند.

لوبیا

پژوهش‌ها نشان داده است که پس از صرف یک وعده لوبیا میزان هورمون‌ در بدن دو برابر بیشتر از زمانی است که یک وعده غذای کم فیبر حاوی برنج و شیر مصرف می‌شود، هورمون غذا را مدت بیشتری در معده نگه می‌دارد و احساس سیری ایجاد می‌کند. همچنین شواهدی در دست است که نشان می‌دهد لوبیا قند خون را در حد متعادل نگه می‌دارد، بنابراین دچار احساس گرسنگی نخواهید شد.

جو دو سر

برشتوک سبوس گندم و جو دوسر یک صبحانه عالی است که کربوهیدرات‌ها را به آهستگی آزاد می‌کند و به سوزاندن چربی بیشتر کمک می‌کند. آزاد شدن آهسته کربوهیدرات باعث می‌شود که قند خون یک مرتبه بالا نرود و چون انسولین نقش مهمی در ارسال پیام ذخیره چربی به بدن دارد، کاهش میزان انسولین به سوزاندن چربی کمک می‌کند.

سوپ

اکثر غذاهای دارای چگالی انرژی پایین غذاهایی، مانند سوپ سبزیجات هستند که آب زیادی دارند. پژوهشگران معتقدند که حتی ساده‌ترین سوپ‌ها نیز گرسنگی را برطرف می‌کند و یک غذاهای کم کالری و رژیمی است، چون مغز پس از خوردن سوپ، احساس سیری را ایجاد می‌کند. چنانچه از مواد اولیه‌ی یک غذای جامد، سوپ تهیه شود، احساس سیری بیشتری ایجاد می‌شود و کالری کمتری مصرف می‌شود.

تخم مرغ

تخم مرغ، به ویژه سفیده تخم مرغ یک غذای کم کالری برای کاهش وزن است که 100 گرم از آن فقط 52 کالری دارد و این کالری‌ها نیز مملو از پروتئین است. تخم مرغ آب‌پز، عسلی و حتی هم‌زده (البته بدون کره) را با خیال راحت میل کنید، چون بیشتر از 80 کالری ندارد. اما همان لحظه‌ای که روغن یا کره را به تخم مرغ اضافه می‌کنید، کالری آن به شدت افزایش می‌یابد.

گوشت گاو بدون چربی

اسید آمینه لوسین که به وفور در پروتئین‌هایی مانند گوشت قرمز و ماهی و لبنیات وجود دارد، کمک می‌کند تا رژیم کاهش وزن مناسبی داشته باشید. خوردن 280 ـ 250 گرم گوشت گاو در روز در یک رژیم 1700 کالری باعث می‌شود که نسبت به یک رژیم با کالری یکسان اما با پروتئین کمتر، وزن و چربی بیشتری بسوزانید و کاهش حجم عضلات کمتر بشود. به علاوه با خوردن گوشت گاو کمتر دچار دردهای گرسنگی خواهید شد.

قارچ

پژوهش‌ها نشان داده است که قارچ به عنوان غذای اصلی همان احساس سیری ناشی از خوردن یک وعده گوشت گاو را ایجاد می‌کند. 100 گرم قارچ گریل یا کبابی فقط 25 کالری دارد، چرا که بخش اعظم وزن آن آب است.

سیب زمینی آب‌پز

سیب زمینی ویژگی‌های متعددی دارد که آن را به یک غذای عالی برای رژیم لاغری و حفظ سلامت تبدیل می‌کند. سیب زمینی حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی گوناگون است و در واقع از هر آنچه که به آن نیاز داریم، ذره‌ای در سیب زمینی وجود دارد. مردمانی وجود دارند که مدت زیادی به جز سیب زمینی هیچ غذای دیگری نخورده‌اند. سیب زمینی حاوی مقدار زیادی پتاسیم یعنی عنصری است که اکثر افراد مقدار کافی از آن را دریافت نمی‌کنند و نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد. بنابراین با میل کردن سیب زمینی احساس سیری خواهید کرد و میل کمتری به غذاهای دیگر خواهید داشت. اگر سیب زمینی را آب‌پز کنید، سپس چند دقیقه صبر کنید تا سرد شود، مقدار زیادی نشاسته مقاوم، یعنی ماده‌ای فیبر مانند شکل می‌گیرد که فواید متعدد، از جمله سودمند بودن برای لاغری دارد.

ماهی تن

ماهی تن یکی از غذاهای کم‌کالری و سرشار از پروتئین و یک غذا برای لاغر شدن است. گوشت این ماهی بدون چربی است. ماهی تن غذای مورد علاقه بدنسازها و مدل‌هایی است که رژیم غذایی خاصی دارند، چرا که تن ضمن دارا بودن پروتئین بالا، چربی و کالری پایینی دارد. اگر می‌خواهید مصرف پروتئینتان را افزایش دهید، حتماً کنسرو ماهی تن در آب، نه روغن انتخاب کنید.

مرغ

مرغ، به ویژه سینه مرغ یکی از کم‌کالری‌ترین غذاها و یک غذای مناسب برای لاغر شدن است. 100 گرم سینه مرغ فقط 100 کالری دارد. به علاوه بدن برای هضم مرغ به انرژی بیشتری نیاز دارد و به این ترتیب کالری بیشتری مصرف می‌شود.

ژله بدون قند

شاید ژله بدون قند به اندازه دسرهای شیرینی مانند بستنی خوشمزه نباشد، اما هر ظرف ژله فقط 25 کالری دارد و جایگزینی عالی برای دسرهای شیرین محسوب می‌شود و میل شما را به شیرینیجات ارضاء می‌کند.

پنیر پارمزان

کلسیم موجود در پنیر پارمزان بیشتر از بقیه پنیرها است، به علاوه پنیر پارمزان سرشار از پروتئین است، هم پروتئین و هم کلسیم برای سوزاندن چربی مفیدند. البته دقت کنید که در هر وعده باید مقدار مشخصی از پنیر پارمزان را میل کنید. دو قاشق سوپخوری (فقط 42 کالری) از پنیر پارمزان را روی سالادتان بریزید تا ضمن پایبندی به رژیم لاغری خود از طعم بی‌نظیر غذایتان نیز لذت ببرید.

صدف

صدف خام کالری و کلسترول پایینی دارد و سرشار از پروتئین است، بنابراین بهتر است آن را به رژیم لاغری خود اضافه کنید. به علاوه صدف منبعی غنی از روی، کلسیم، مس، ید، آهن و پتاسیم است.

ساورکراوت

ساورکراوت یا کلم‌پیچ خورده شده و آب‌پز شده با سرکه باکتری‌های سالمی را به روده می‌رساند که برای لاغری درازمدت حیاتی است. به علاوه ساورکراوت غذایی کم‌کالری، سرشار از فیبر و سیرکننده است.

ذرت بو داده

هر فنجان ذرت بو داده خانگی، بدون روغن و کره فقط دارای 30 کالری است. خوردن پاپ کورن باعث می‌شود تا حجم زیادی از معده پر شود و فرد مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری میکند.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است