میوه و سبزیجات کم کالری مناسب برای لاغر شدن

انتخاب مواد غذایی کم‌کالری در رژیم غذایی روزانه نقش شگرفی در کاهش وزن دارد و با رعایت یک رژیم غذایی مناسب می‌توان بدون نیاز به‌صرف وقت و هزینه تناسب‌اندام خود را حفظ کرد. البته داشتن فعالیت فیزیکی مناسب در کنار رژیم غذایی، تأثیر رژیم غذایی کم‌کالری را چندین برابر می‌کند. در بین مواد غذایی کم‌کالری موجود برای لاغری، میوه‌ها و سبزی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند چون علاوه بر اینکه دارای میزان کمی از کالری هستند می‌توانند به حفظ میزان آب و ویتامین‌های بدن در طول دوره‌ی رژیم کمک کنند.

استفاده از میوه و سبزی‌ها در رژیم غذایی یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل است. نکته‌ی قابل‌توجه در مورد رژیم غذایی برای لاغر شدن این است که این رژیم علاوه بر اینکه کم‌کالری است بایستی بتواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند. به همین دلیل بهتر است که این رژیم زیر نظر یک متخصص تغذیه برنامه‌ریزی شود. متخصصین ما در کلینیک لاغری و تناسب اندام دکتر ابوالحسنی پس از بررسی فرد بهترین رژیم غذایی لاغری را برای او ارائه خواهند داد. به‌ منظور رزرو نوبت و یا مشاوره با شماره‌های 02122569006  و 02122581002  تماس بگیرید.

میوه و سبزی‌های کم‌کالری مناسب برای لاغر شدن


مواد غذایی کم‌کالری زیادی وجود دارند که برای لاغر شدن و لاغر ماندن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

تربچه

ترب ها کالری بسیار پایین و فیبر بالایی دارند و به‌آرامی در دستگاه گوارشیتان شکسته می‌شوند و ازاین‌رو در مدت طولانی احساس سیری خواهید داشت. بنابراین استفاده از آن در رژیم غذایی به لاغر شدن کمک می‌کند.

فلفل دلمه‌ای

فلفل‌های ریز و تند و نیز فلفل دلمه می‌توانند به سوزاندن سریع‌تر چربی کمک کنند. به‌علاوه، فولات و ویتامین B6 موجود در این سبزی طعم دار می‌تواند سبب کاهش التهاب در عروق و درنتیجه کمک به کاهش خطر بروز بیماری‌های قبلی گردد.

گل‌کلم

این سبزی یا گلچه‌ی ترد، سرشار از فیبرهای شکم‌پرکن است و اگر هوس مزه‌ی پوره‌ی سیب‌زمینی کرده‌اید اما نمی‌خواهید چربی و کالری زیادی دریافت کنید، می‌توانید گل‌کلم برای رژیم لاغری با سبزیجات مصرف کنید.

توت‌فرنگی

جالب است بدانید که توت‌فرنگی کالری بسیار اندکی دارد، درحالی‌که عطر و بوی فراوان دارد و علاوه بر این سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C می‌باشد. با مصرف یک فنجان توت‌فرنگی به‌طور خالص 50 کالری دریافت خواهید کرد.

پیازچه

پیازچه‌ها، بهترین سبزی کم‌کالری با کمترین سدیم هستند و یک سبزی بدون چربی است که می‌توان آن را با همه‌ی وعده‌های غذایی میل کرد. علاوه بر این، پیازچه (همراه با پیاز و سیر) می‌توانند به کاهش التهابات و نیز خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها کمک کنند.

کاهو

کاهو را می‌توانید به‌عنوان سبزی اصلی در سالادتان استفاده کنید و دیگر لازم نیست طعم و بافت‌های مختلفی را به وعده‌ی غذاییتان اضافه کنید، با این‌ حال این سبزی از ارزش غذایی زیادی برخوردار است. کاهو با داشتن مقدار کالری بسیار پایین و آب فراوان، منبع عالی ویتامین‌های A،K، فولات و ویتامین C می‌باشد.

بروکلی

بروکلی ماده‌ای سالم است و کالری پایینی دارد و سرشار از کلسیم است که به مبازره با سرطان کمک می‌کند. کلسیم یکی از مواد شیمیایی اولیه‌ی موجود در بروکلی و دیگر سبزی‌های کلم گونه است که سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد و می‌کشد.

خیار

یک عدد خیار تقریباً از 90 درصد آب تشکیل‌شده است، این ویژگی آن را به میان وعده‌ای مناسب برای رژیم‌های لاغری تبدیل کرده است. علاوه بر این طعم و بوی خیار باعث شده که استفاده از آن در رژیم غذایی لاغری طرفداران زیادی پیدا کند.

قارچ

قارچ یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی ست که تاکنون خورده‌اید. طعم خاکی و لذیذ آن و تردی آن، این خوراکی را به جایگزینی عالی برای گوشت تبدیل کرده است. در هر 100 گرم قارچ کبابی یا برشته‌شده، تنها 25 کالری وجود دارد، زیرا بیشتر وزن آن به خاطر آب است.

لیمو

لیمو حاوی پکتین می‌باشد، یک فیبر حلال که گفته می‌شود برای کاهش وزن بسیار کمک‌کننده است؛ بنابراین به آب نوشیدنیتان مقداری لیمو اضافه کنید تا احساس سیری داشته باشید و از خوردن خوراکی‌های اضافی بین وعده‌های غذاییتان خودداری کنید. لیمو همچنین مزایای فوق‌العاده‌ای در سلامتی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که اسانس روغن لیمو می‌تواند قدرت تمرکز را بهبود ببخشد، درحالی‌که موجب افزایش هوشیاری فرد نیز خواهد شد.

زردآلو

زردآلو میوه‌ای شیرین، آبدار و خوشمزه است که می‌تواند میان وعده‌ای عالی در تابستان باشد، خصوصاً اگر مراقبت وزنتان هستید. این میوه تأثیر باورنکردنی در لاغر کردن دارد.

کلم پیچ

کلم غذایی عالی برای کاهش وزن و جز سبزیجات مناسب برای لاغری است و مزایای فوق‌العاده‌ی برای سلامتی بدن دارد. برای اینکه از بیشترین خاصیت کلم استفاده کنید، آن را بخارپز کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که کلم پیچ بخارپز شده دارای آنزیم‌های ضد سرطانی بیشتری نسبت به نوع خام یا پخته‌شده با مایکروفر می‌باشد.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی نیز یکی دیگر از سبزی‌هایی است که می‌توان برای لاغر شدن آن را در رژیم غذایی قرارداد. به‌علاوه، گوجه‌فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، پوکی استخوان و بیماری قلبی را کاهش دهد.

طالبی

یکی دیگر از میوه‌های لاغر کننده طالبی است. این میوه مناسب برای لاغری سرشار از آنتی‌اکسیدان است که این میوه را به میان وعده‌ای بسیار شیرین و شاداب کننده تبدیل کرده است. طالبی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی می‌باشد که به پیشگیری از مشکلات چشمی کمک خواهد کرد.

زیتون

زیتون سرشار از مواد مغذی است و میان وعده‌ای بسیار مؤثر در رژیم‌های لاغری می‌باشد. برای دریافت چربی سالم و اشباع‌ نشده می‌توانید آن را به سالادتان اضافه کنید که می‌تواند با پایین آوردن میزان کلسترول و بالا بردن مواد موردنیاز بدن، به جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمک کند. در هر پنج دانه زیتون تنها 26 کالری وجود دارد، بنابراین می‌توانید زیتون را به رژیمتان اضافه کنید.

آلو

هر آلو تنها 27 کالری دارد بنابراین از آن به‌عنوان یک میوه کم‌کالری برای کاهش وزن می‌توان استفاده کرد. آلو حاوی ترکیباتی است که در سلول‌هایتان برای محافظت شما از پیری و بیماری عمل می‌کنند. این میوه مناسب برای لاغری همچنین دارای خواص ضد دیابتی و ضد چاقی می‌باشد.

آناناس

آناناس حاوی ترکیب قوی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌هایی ست که آن را به میوه‌ی مؤثر در مبازره با التهاب تبدیل کرده است. اگر علاقه‌ی زیادی به غذاهای شیرین دارید و درعین‌حال به فکر کاهش وزن هستید، بهتر است دو تا سه بار در هفته، نصف پیمانه از این میوه را مصرف کنید.

هویج

سبزی‌های خام، موادی عالی برای افزودن به برنامه‌ی رژیم لاغری می‌باشند، اما مصرف آن‌ها همیشه راحت نیست. پس می‌توانید هویج را به این برنامه اضافه کنید. این میوه کم‌کالری است و یک هویج خام با اندازه‌ی متوسط تقریباً حاوی 2 گرم فیبر شکم‌پرکن می‌باشد.

سیب

سیب یکی از چند میوه‌ای است که حاوی پکتین می‌باشد، ماده‌ای که شمارا برای مدتی طولانی سیر نگه می‌دارد. خوردن سیب کمی وقت‌گیر است و در پایان خوردن آن مغز باور می‌کند که شکمتان پرشده است. اگر خوردن سیب خالی را دوست ندارید می‌توانید آن را در سالاد یا در کاسه صبحانه رژیمیتان، در ماست یا صبحانه‌ی غلات بیافزایید. حتی می‌توانید آن را در ساندویچ مرغ قرار دهید تا کمی مزه‌ی شیرین و تعادل پروتئین به غذایتان دهید.

هلو

در روزهای گرم تابستان هیچ‌چیزی شاداب کننده تروتازه تر از گاز زدن یک هلوی آبدار و شیرین نیست. این میوه تقریباً 3 گرم فیبر دارد و میان وعده‌ای بسیار خوب برای گرسنگی بین وعده‌های اصلی غذا می‌باشد. برای تهیه‌ی یک سس عالی روی دسر هلو، آن را برش دهید و 1 قاشق چای‌خوری عسل روی آن بریزید. این‌ یک خوراکی تابستانی عالی است که تنها 100 کالری دارد.

هندوانه

هندوانه شما را بدون دریافت کالری اضافه‌ای سیر می‌کند، این به خاطر آب فراوان آن است. هنگامی هوس یک غذایی شیرین می‌کنید، این میوه یک شیرینی عالی می‌باشد. برای تأمین آب بدنتان در طی رژیم لاغریتان، هندوانه مصرف کنید.

آلبالو

آلبالو یکی از میوه‌های خوشمزه دیگری است که می‌توان از آن برای لاغر شدن استفاده کرد. علاوه بر این، این میوه، سرشار از مواد مغذی ست که به دفع مسمومیت کمک می‌کند و نیز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک خواهد کرد، آلبالو همچنین می‌تواند به مبارزه در برابر رادیکال‌های آزاد مضر کمک کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند عملکرد بدن را کند کنند و برنامه‌ی رژیم لاغری را با چالش‌هایی مواجه کنند.

لوبیا سبز

لوبیا سبز نیز از سبزی‌های کم‌کالری است که می‌توان از آن در رژیم غذایی لاغری استفاده کرد. لوبیا سبز منبع عالی از رنگ‌دانه‌هایی مانند کاروتنوئیدها هستند، همان آنتی‌اکسیدان‌های قوی که در هویج و گوجه‌فرنگی‌ها یافت می‌شود. برای داشتن بیشترین خاصیت و طعمی بهتر، بهتر است آن‌ها را بخارپز کنید.

کلم فندقی

از دیگر سبزی‌های مورد استفاده برای لاغری می‌توان کلم فندقی یا کلم بروکسل را نام برد که در هر دانه تنها 10 کالری، نیم گرم فیبر و نیم گرم پروتئین وجود دارد و درحالی‌که کالری کمی دریافت کرده‌اید. می‌تواند شمارا سیر نگه‌دارند. فقط غذای سالمتان را با پختن آن‌ها در روغن فراوان خراب نکنید.

نخودفرنگی

نخودفرنگی برای میان وعده بسیار عالی هستند زیرا به پوست کردن نیازی ندارد و ازآنجایی‌که تقریباً 25 درصد از کالری نخودفرنگی به خاطر پروتئین آن حاصل می‌شود، شما را سیر نگه می‌دارد و شما را از خوردن تنقلات و غذاهای اضافی در بین وعده‌های اصلی بازمی‌دارد. آن را خام یا به‌ صورت کمی تفت‌داده مصرف کنید.

بامیه

این سبزی، ماده‌ای بنام لعاب تولید می‌کند که برای هضم غذا مفید است. این ماده با اسیدهای سمی که ریه در دستگاه گوارش آزاد می‌کند ترکیب می‌شود و آن را از بدن دفع می‌کند.