مقالات

افزایش و کاهش وزن در دوران بارداری با رژیم غذایی و تغذیه

بیشتر افراد تصور می‌کنند در این دوران نیازی به رژیم بارداری نیست و هرچه دل‌شان می‌خواهد مجاز هستند در این دوره بخورند. همین‌ تصورات غلط به مرور تبدیل می‌شود به کوهی از چربی‌ها که آب کردن‌شان بعد از زایمان بسیار سخت خواهد بود

محاسبه شاخص توده بدنی


شاید این موضوع را بارها شنیده ‌باشید که زنان در دوران حاملگی باید  تقریبا ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند. اما باید خاطر نشان کرد که این میزان اضافه وزن مختص زنانی است که شاخص توده بدنی و یا به‌ عبارتی شاخص وزن (بی‌ ام آی) آن‌ها نرمال می‌باشد. بی‌ ام آی (BMI) هر فردی از طریق قد و وزن او محاسبه می‌شود. بنابراین اولین گام در تعیین افزایش وزن در حاملگی تعیین شاخص بی ‌ام آی مادر می‌باشد.

غذاهای مفید برای لاغری در بارداری کدامند؟


اگر مواد لازم از گروه‌های غذایی (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) را دریافت نکنید، بدن به خوبی کار نمی‌کند. هدف این است که در طول بارداری انواع مختلفی از غذاهای سالم را بخورید. غذاهای بی‌ارزش فرآوری شده را با غذاهای طبیعی و کم‌چرب جایگزین کنید.

غذا‌های مفید در دوران بارداری شامل سبزی‌ها، میوه‌های تازه و پروتئن‌ها هستند. پروتئین پروتئین برای رشد مناسب بافت‌های جنین از جمله مغز ضروری است. پروتئین به رشد سینه و بافت رحم در طول بارداری نیز کمک می‌کند و نقشی مهم در افزایش تامین خون دارد. باید روزانه سه وعده پروتئین بخورید. منابع خوب پروتئین عبارت‌اند از: گوشت گاو کم‌چرب؛ لوبیا؛ مرغ؛ سالمون؛ آجیل؛ کره بادام زمینی؛ پنیر خامه‌ای. کلسیم کلسیم به ساخته شدن استخوان‌های کودک کمک می‌کند و مصرف مایعات بدن را تنظیم می‌کند. خانم‌های باردار حداقل سه وعده کلسیم در روز نیاز دارند. به یاد داشته باشید که بدن برای جذب کامل کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. منابع خوب کلسیم عبارت‌اند از: شیر؛ ماست؛ پنیر؛ کلم؛ تخم مرغ؛ پودینگ. فولات فولات که با نام اسید فولیک نیز شناخته می‌شود. نقش مهمی در کاهش خطر نقص لوله عصبی بازی می‌کند. نبود فولات منجر به مشکلات حادی روی مغز و ستون فقرات کودک می‌شود. یک خانم باردار باید در طول روز ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم فولات دریافت کند. غذاهای سرشار از فولات عبارت‎اند از: جگر؛ آجیل؛ لوبیا و عدس خشک شده؛ تخم مرغ؛ آجیل و کره بادام زمینی؛ سبزیجات برگ دار با رنگ تیره. آهن وجود آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون، افزایش هموگلوبین، رشد و نمو و تأمین ذخایر کبدی جنین ضروری است. بیشترین نیاز به آهن پس از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد. میزان آهن مورد نیاز جنین طی حاملگی ۳۰۰ میلی‌گرم است. منابع مفید این ماده مغذی عبارت‌اند از:

سبزی‌ها برگ دار با رنگ تیره

مرکبات

نان‌ها و غلات غنی شده

گوشت گاو و مرغ؛ تخم مرغ

میوه‌های خشک

یکی از مواد غذایی مفید در دوران بارداری میوه‌های خشک است. ید میزان ید مورد نیاز بدن در تغذیه دوران بارداری به علت نقش ید در متابولیسم بدن، تولید انرژی و تکامل مغز جنین افزایش می‌یابد. کمبود ید در دوران بارداری منجر به عوارضی در نوزاد می‌گردد. ید در محصول‌های لبنی، تخم مرغ، سبزی‌ها و غذاهای دریایی وجود دارد.  روی روی برای رشد مغز، بهبود زخم، سلامت پوست و مو لازم است. یکی از مهم‌ترین املاح مورد نیاز تغذیه دوران بارداری است. در طول بارداری روی به تکامل اندام‌های جنین، استخوان‌بندی مغز، چشم‌ها و سیستم ایمنی و عصبی او کمک می‌کند. فیبر غذاهای پرفیبر به سیر شدن کمک می‌کنند و باعث می‌شوند غذا و چربی کمتری مصرف شود. فیبر با حجیم کردن مدفوع باعث خروج راحت و سریع مدفوع شده و به این طریق از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

غذاهای غیر مفید و غیر مجاز برای لاغری در بارداری کدامند؟


پنیر‌های غیرپاستوریزه

گوشت نیمه پخته

آب میوه صنعتی

خمیر خام شیرینی و کیک

ماهی‌های دارای جیوه

سوسیس و کالباس

میوه و سبزی‌های نشسته

جوانه‌های خام

ماهی دودی

شیر غیرپاستوریزه

کافئین

author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *