رژیم گیاهخواری خوبه یا بد؟

افرادی که تصمیم گرفته‌اند رژیم غذایی خود را تغییر دهند و شیوه زندگی گیاهخواری یا وگان را در پیش بگیرند، این کار را به دلایل مختلفی از قبیل سلامتی، اعتقادات مذهبی، نگرانی در مورد رفاه و حقوق حیوانات و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌ها در دام و طیور، یا تمایل به استفاده از غذا به صورتی که کمترین آسیب را به منابع زیست محیطی بزند، انجام می‌دهند. بعضی از افراد نیز به این دلیل رژیم غذایی گیاهخواری را دنبال می‌کنند زیرا نمی‌توانند گوشت مصرف کنند. صرف نظر از اینکه افراد به چه دلیلی رژیم گیاهخواری را دنبال می‌کنند، در کنار فواید زیادی که رژیم گیاهخواری دارد، داری معایبی نیز هست که توجه به این معایب قبل از اقدام به گرفتن رژیم گیاهی اهمیت زیادی دارد.

رژیم گیاهخواری با متعادل ماندن وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و طول عمر بیشتر ارتباط دارد. این امر می‌تواند به این دلیل باشد که در رژیم گیاهخواری به طور کلی چربی‌های اشباع پایین‌تر و کالری کمتری نسبت به سایر مواد غذایی غیر گیاهی دارد. گیاهخواران میزان بیشتری فیبر، ویتامین C و پتاسیم را مصرف می‌کنند. علی رغم فواید زیاد رژیم گیاهی، وجود فرآورده‌های حیوانی نیز در رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد. یک رژیم غذایی مناسب و کامل رژیمی است که ترکیبی مناسب از گیاهان مختلف و فرآورده‌های حیوانی مانند گوشت، شیر، تخم مرغ، ماهی و ...باشد. برای داشتن یک رژیم مناسب می‌توانید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و رژیم غذایی مناسب را تحت نظر او فرا بگیرید. متخصصین ما در کلینیک لاغری و تناسب اندام دکتر ابوالحسنی آماده معرفی بهترین رژیم غذایی برای شما می‌باشند. به منظور رزرو نوبت و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره ‌های 02122569006  و 02122581002  تماس بگیرید.

انواع گیاهخواران


گیاهخواران افرادی هستند که گوشت، مرغ یا غذاهای دریایی را نمی‌خورند. اما افراد بسیاری که از الگوهای رژیم غذایی مختلفی پیروی می‌کنند نیز خود را گیاهخوار می‌نامند، از جمله:

  • وگان (افرادی که کاملاً گیاهخوار هستند): گوشت، مرغ، ماهی یا هر محصولی که از حیوانات به دست می‌آید از جمله تخم مرغ، محصولات لبنی و ژلاتین نباید در این نوع رژیم غذایی استفاده شود.
  • گیاه خواران لاکتو اوو: گوشت، مرغ یا ماهی را مصرف نمی‌کنند، اما از تخم مرغ و محصولات لبنی استفاده می‌کنند.
  • گیاه خواران لاکتو: گوشت، مرغ، ماهی و یا تخم مرغ را استفاده نمی‌کنند، اما محصولات لبنی را مصرف می‌کنند.
  • گیاهخواران اوو: خوردن گوشت، مرغ، ماهی و یا محصولات لبنی در این نوع از رژیم خام گیاهخواری ممنوع است، اما تخم مرغ را می‌توانند استفاده کنند.
  • گیاهخواران جزئی: این افراد از مصرف گوشت پرهیز می‌کنند، اما ممکن است ماهی یا مرغ را مصرف کنند.

نقاط قوت رژیم گیاهخواری


در مقایسه با غذاهای گوشتی، گیاهخواران میزان کمتری چربی اشباع شده و کلسترول و میزان بیشتری ویتامین C و E، فیبر غذایی، اسید فولیک، پتاسیم، منیزیم و فیتوکمیکال (مواد شیمیایی گیاهی) مانند کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها را مصرف می‌کنند. در نتیجه، گیاهخواران به احتمال زیاد کلسترول کل و LDL بد کمتر، فشار خون پایین‌تر و شاخص توده بدنی پایین‌تری (BMI) را دارند که همه این موارد موجب افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌گردند. بیماری‌هایی که رژیم غذایی گیاهخواری به جلوگیری از آنها کمک می‌کند عبارتند از:

بیماری قلبی

بعضی شواهد نشان می‌دهند که گیاهخواران در معرض خطر کمتر ابتلا به بیماری قلبی (مانند حمله قلبی) و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی قرار دارند. در یکی از مطالعات، گیاهخواران به طور متوسط 25 درصد کمتر از سایرین احتمال ابتلا به بیماری قلبی و مرگ ناشی از آن را داشتند. برای محافظت از قلب، بهتر است غلات و حبوبات با فیبر بالا را انتخاب کنید که به آرامی هضم می‌شوند و دارای شاخص گلیسمی پایین هستند که به حفظ سطح قند خون کمک می‌کند. فیبر محلول به کاهش سطوح کلسترول نیز کمک می‌کند. کربوهیدرات‌های تصفیه شده و نشاسته‌ها مانند سیب زمینی، برنج سفید و محصولاتی که از آرد سفید تهیه شده‌اند، باعث افزایش سریع قند خون می‌شوند که در نتیجه خطر ابتلا به حمله قلبی و دیابت را افزایش می‌دهند (یک عامل خطر ایجاد کننده بیماری قلبی). آجیل‌ها نیز محافظ قلب هستند، شاخص گلیسمی پایین دارند و همچنین حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها، پروتئین گیاهی، فیبر، مواد معدنی و اسیدهای چرب سالم هستند. به ویژه گردو، منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که دارای مزایای سلامتی زیادی برای بدن می‌باشد. با این حال، ماهی‌ها بهترین منبع امگا 3 هستند و مشخص نیست که آیا امگا 3 به دست آمده از گیاه جایگزین مناسبی برای ماهی در رژیم غذایی می‌باشد یا خیر. یک مطالعه نشان می‌دهد که امگا 3 موجود در گردو و ماهی هر دو موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی از راه‌های متفاوتی می‌شوند. امگا 3 موجود در گردو به کاهش کلسترول کل و LDL یا کلسترول بد کمک می‌کند، در حالی که امگا 3 موجود در ماهی‌تری گلیسیرید پایین‌تری دارد و HDL یا کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

سرطان

مطالعات متعددی نشان می‌دهند که خوردن مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های خاص را کاهش دهد و شواهدی نیز وجود دارند که گیاهخواران کمتر از افرادی که گیاهخوار نیستند به سرطان مبتلا می‌شوند. اگر خوردن گوشت قرمز را متوقف کرده‌اید (حتی با آن که از رژیم خام خواری پیروی نکرده‌اید)، یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان روده بزرگ را از بین برده‌اید. با این حال هنوز کاملاً مشخص نیست که پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی و پیروی از رژیم گیاهخواری موجب کاهش خطرات می‌گردد. گیاهخواران معمولاً سطوح پایینتری از مواد سرطان زا را در روده دارند، اما مطالعاتی که میزان ابتلا به سرطان را در افراد گیاهخواران و غیرگیاهخوار مقایسه می‌کند، نتایج قابل اطمینانی را نشان نداده‌اند.

دیابت نوع 2

تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. در مطالعات، خطر ابتلا به بیماری دیابت در گیاهخواران، حتی پس از در نظر گرفتن BMI، نصف افرادی بود که گیاهخواری نمی‌کنند. این مطالعه هم چنین ارتباط مشابهی را بین خوردن گوشت قرمز (به ویژه گوشت فرآوری شده مانند بیکن و هات داگ) و خطر ابتلا به دیابت، پس از تنظیم BMI، مصرف کالری کلی و تمرینات ورزشی نشان داد.

نقاط ضعف رژیم گیاهخواری


گیاهخواری قطعاً مزایای زیادی را دارد. هزاران مواد مغذی در گیاهان جهان وجود دارد و احتمالاً بسیاری دیگر کشف نشده اند. این گیاهان همچنین حاوی مواد معدنی اصلی و عناصر معدنی ضروری هستند. با این حال، پیروی از رژیم خام گیاهخواری نقاط ضعفی نیز دارد.

  •  منابع گیاهی معمولاً حاوی چربی اشباع کمی هستند. چربی‌های اشباع یکی از اجزای تشکیل دهنده مغز و یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت انسان هستند.
  •  گیاهان حاوی فیبر محلول و غیر محلول هستند، اما فیبر در واقع هضم نمی‌شود. مقادیر بیش از حد فیبر می‌تواند باعث دل پیچه، نفخ و سایر ناراحتی‌های شکم از جمله یبوست شود. بدون مقادیر کافی آب برای کمک به حرکت حجم زیاد مواد دفعی از طریق سیستم گوارشی، انسداد روده می‌تواند منجر به جذب و تجمع مواد سمی شود.
  •  بسیاری از دانه‌ها و گندم به طور خاص دارای فیبر نامحلول هستند که می‌تواند به ناراحتی روده اضافه کند. دستورالعمل‌های رژیم غذایی ما توصیه می‌کنند که گندم یا سایر غلات صنعتی را مصرف نکنید.
  •  انسان‌ها ساختار گوارشی بسیار کوتاهتری نسبت به حیواناتی دارند که از گیاه تغذیه می‌کنند و همچنین اندام‌های تخصصی برای هضم سلولز که فیبر اصلی گیاهان است را ندارند.

اهمیت مصرف گوشت در رژیم غذایی روزانه


مصرف گوشت به سلامت کلی ما بسیار کمک می‌کند و حاوی مواد مغذی بسیاری است که نمی‌توان آن را با مصرف هر مقدار از گیاهان به دست آورد.

  •  کراتین ذخایر انرژی را در بافت عضله و مغز ایجاد می‌کند.
  •  کارنوزین یک آنتی اکسیدان است که بافت‌ها را از دژنراسیون محافظت می‌کند.
  •  DHA و EPA (اشکال فعال امگا 3) ALA (امگا 3 گیاهی) را به شکل فعال تبدیل می‌کنند.
  •  ویتامین B12 در ساخت DNA نقش دارد، از انواع خاصی از آنمی جلوگیری کرده و به سلامت سلول‌های عصبی نیز کمک می‌کند.
  •  این تئوری که چربی اشباع برای سلامتی بد است، رد شده است. مطالعات نشان داده‌اند که تاثیر مثبت چربی اشباع روی افزایش کلسترول خوب بسیار بیشتر از مزایای بد آن است. شواهد قطعی وجود ندارد که چربی اشباع شده در رژیم غذایی با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی و یا بروز بیماری قلبی عروقی مرتبط باشد.
  •  گوشت یک منبع کامل پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالایی است.
  •  گوشت منبع خوبی برای دریافت ویتامین D است که جذب آن بسیار سخت می‌باشد. همچنین گوشت حاوی ویتامین B1، B2، B6 و مواد معدنی روی، سلنیوم و آهن است.
  •  انسان‌ها هم از گیاهان و هم از گوشت تغذیه می‌کنند (همه چیزخوار هستند) و بنابراین بهتر است برای اخذ نتایج بهتر هم از منابع حیوانی و هم گیاهان استفاده کنند.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است