رژیم لاغری در دروان بلوغ نوجوانان برای افزایش كارايي جسمي و فكري

رژیم لاغری در دروان بلوغ نوجوانان برای افزایش كارايي جسمي و فكري

بی‌نظیر به نظر می‌رسد اما تمامی افراد نیازی به کاهش وزن ندارند. اغلب نوجوانان به منظور بدست آوردن بدن "ایده آل" تمرکز خود را بر کاهش وزن خود به سطح ناسالم قرار می‌دهند که می‌تواند منجر به رژیم غذایی یو یو و یا حتی اختلالات غذا خوردن شود.

داشتن دیدگاه تحریف شده درباره آنچه که بدن شما باید شبیه آن به نظر برسد آسان است، خصوصا اگر الگوهای شما به افراد کامل، مدل‌ها، شخصیت‌های برجسته اجتماعی، و یا افراد دیگری که اغلب بیشتر از روی ظاهرشان شناخته می‌شوند، متمایل است. بنابراین مهم است که بدانیم چه محدوده وزنی سالم است و حتی مهمتر از آن این است که بدانیم معیار وزن به تنهایی گویا نیست. مقیاس وزن شامل همه توده‌های وزنی از جمله استخوان‌ها، چربی، عضلات، اندام‌های داخلی، آنچه که به تازگی خورده یا نوشیده‌اید ... و همه چیز می‌شود. لذا دقیقا به شما نمی‌گوید چه چیزی به دست آورده یا از دست داده‌اید، بنابراین با استفاده از یک مقیاس به عنوان تنها روش ردیابی پیشرفت همیشه بهترین ایده نیست.

چاقی در دوران نوجوانی و بلوغ یکی از مشکلات شایع در بین نوجوانان است که می‌تواند در اثر عوامل ژنتیکی و یا محیطی به وجود بیاید. با توجه به تاثیر تغذیه مناسب بر رشد مناسب نوجوانان، رژیم غذایی لاغری نوجوانان باید تحت نظر یک پزشک تغذیه برنامه ریزی شود تا علاوه بر اینکه منجر به کاهش وزن نوجوان می‌شود، تمامی مواد مورد نیاز برای رشد و نمو بدن او را نیز تامین نماید.

متخصصین ما در کلینیک کلینیک لاغری و تناسب اندام دکتر ابوالحسنی  پس از بررسی وضعیت جسمی و ویژگی‌های فردی نوجوانان بهترین رژیم غذایی لاغری را برای آنها تجویز خواهند کرد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شمارهای 02122569006  و 02122581002  تماس بگیرید.

چه عواملی باعث ایجاد چاقی در دوران بلوغ و نوجوانی می‌شود؟


شما می‌توانید بدن خود را تغییر دهید، اما مقدار آن به مواردی بستگی دارد که بعضی از آنها تحت کنترل شماست و بعضی از آنها را شما نمی‌توانید کنترل کنید:

بلوغ

اگرچه ممکن است شما آن را درک نکنید، اما بلوغ می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر وزن و شکل بدن شما داشته باشد. هر دو جنس دختر و پسران باید در طول بلوغ در کنار افزایش قد در انتظار افزایش وزن نیز باشند. هورمون‌های آزاد شده در این زمان اغلب باعث می‌شود که پسران عضله‌سازی کنند و دختران افزایش چربی بدن را تجربه کنند. این تغییرات طبیعی هستند، اما ممکن است احساس کنید که شما اضافه وزن دارید، حتی اگر اینگونه نباشد.

ژن‌ها

شما از والدین خود چیزهای زیادی را به ارث می‌برید مانند منطقه‌ای که چربی بیش از حد را در بدن خود ذخیره می‌کنید، مقداری که بلند می‌شوید و شکل بدن شما (مانند گلابی شکل یا سیب شکل). در واقع، اگر والدین شما اضافه وزن داشته باشند، خطر ابتلا به اضافه وزن در شما نیز افزایش می‌یابد.

آنچه شما می‌خورید

در حالی که بلوغ و ژنتیک مسائلی هستند که شما نمی‌توانید کنترل کنید، آنچه که می‌خورید، داستان دیگری است. خوردن سیب زمینی سرخ کرده، فست فود، سس‌ها، چیپس‌ها و شیرینی‌ها به طور مرتب و اجتناب از خوردن میوه‌ها و سبزیجات مانند یک بیماری مسری می‌تواند بدون خوردن غذای زیاد، کالری اضافی را به بدن شما اضافه کند.

ورزش

یکی از دلایلی که وزن می‌تواند برای هر کس از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان یک معضل باشد، نشسته انجام دادن فعالیت‌هاست. عدم فعالیت تاثیر عمده ای بر میان‌تنه و سلامت شما دارد. در حقیقت، تماشای تلویزیون شایع‌ترین فعالیتی است که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود ( به ویژه اگر شما درست ورزش نکنید و یا سالم غذا نخورید) و این فعالیتی است که نوجوانان با افزایش سن بیشتر انجام می‌دهند.

مناطقی از بدن که در دوران بلوغ دچار چاقی می‌شوند


  • باسن
  • کفل
  • ران
  • شکم
  • قسمت بالای پشت
  • سینه

درمان


موثرترین راه انجام این کار با رژیم غذایی و ورزش است.

نظارت بر کالری شما

نظارت بر کالری شما

به غیر از فعالیت بیشتر، نظارت بر آنچه که می‌خورید یکی دیگر از مولفه‌های مهم از دست دادن وزن است. ممکن است برای کمک به خانواده و دوستان شما مفید باشد. اگر پدر و مادرتان مسئول خرید مواد غذایی باشند، ممکن است لازم باشد با آنها درباره انتخاب گزینه‌های سالم‌تر صحبت کنید یا خودتان در انتخاب مواد غذایی و غذا مشارکت داشته باشید. راه‌های دیگر برای کاهش کالری غیر ضروری عبارتند از:

نظارت بر نوشیدنی‌های خود

استفاده بیش از حد از بسیاری از نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی واقعا می‌تواند باعث اضافه وزن شود. این نوشیدنی‌ها را با آب جایگزین کنید و مقدار زیادی کالری را ذخیره کنید.

سیر کردن خود با میوه‌ها و سبزیجات

اکثر میوه‌ها و سبزیجات با فیبر و مواد مغذی زیاد، کم کالری هستند. این به این معنی است که شما سریع‌تر سیر می‌شوید و کمتر می‌خورید. سعی کنید میوه‌ها را به عنوان میان وعده یا قبل از وعده‌های غذایی به منظور کاهش کالری بدون احساس گرسنگی مصرف کنید.

اجتناب از مصرف فست فود

با مصرف گاه به گاه یک همبرگر و غذاهای سرخ کردنی هیچ اشتباهی مرتکب نشده‌اید، اما از مصرف هر روزه این نوع غذاها اجتناب کنید. آنها را از عادات گا به گاه خود قرار دهید.

از میان وعده‌های بدون فکر پرهیز کنید

اگر بعد از ظهر گرسنه بودید، با اجتناب از خوردن آب نبات، کوکی‌ها و سایر شیرینی‌های وسوسه انگیز، میان وعده خود را سالم نگه دارید. همچنین به دلایل دیگر تمایل به خوردن مانند خسته شدن، بی‌حوصلگی یا احساس افسردگی، توجه کنید. خوردن احساسی تنها باعث می‌شود همه چیز بدتر شود و مشکلات شما را از بین نمی‌برد.

ورزش

ورزش

یکی از راه‌های کنترل کالری شما این است که در طول روز با اضافه کردن تمرینات ورزشی و فعالیت‌های عمومی روزمره بیشتر تحرک داشته باشید. پزشکان حداقل یک ساعت فعالیت بدنی روزانه و بیش از چند ساعت در روز را برای اکثر کودکان و نوجوانان توصیه می‌کنند. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • دوچرخه سواری
  • اسکیت بورد یا اینلاین اسکیت
  • شنا كردن
  • رقص
  • پیاده روی یا دویدن
  • تمرینات ورزشی
  • بسکتبال

 

رژیم‌های لاغری اشتباه برای کاهش وزن در دوران نوجوانی


خوردن به طور مرتب در طول روز نیز مهم است تا سوخت و ساز بدن شما به درستی ادامه پیدا کند و بدن شما را برای تمامی فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، تقویت کند.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از ما مرتکب می‌شویم، تلاش برای پیدا کردن کلید‌های میانبر یا راه‌های سریع برای کاهش وزن سریع است. این نوع میانبرها به سرعت می‌تواند باعث بازگشت وزن از دست رفته و نتیجه معکوس شود و برخی حتی می‌توانند برای سلامت شما خطرناک باشند. برخی از رایج‌ترین موارد عبارتند از:

اجتناب از خوردن وعده‌های غذایی

همه ما اصرار داریم که از خوردن غذا صرف نظر کنیم، مخصوصا اگر ما در طول روز به تازگی غذای زیادی خورده باشیم. اما اجتناب از صرف غذا می‌تواند باعث نتیجه معکوس شود. شما حتی می‌توانید کالری بیشتری در وعده بعدی غذای خود بخورید و چون شما خیلی گرسنه هستید احتمال بیشتری برای خوردن غذای ناسالم خواهید داشت (زمانی که گرسنه می‌شوید، فقط سالاد موثر واقع نمی‌شود. اگر به طور مرتب غذای کم کالری بخورید، بدن شما نیز کالری کمتری مصرف خواهد کرد).

رژیم‌های غذایی زودگذر

دنبال کردن رژیم‌های افراطی مایعات، کم کالری، و یا سایر رژیم‌هایی که کل گروه‌های غذایی را حذف می‌کند تا شما سریع وزن خود را کاهش دهید، ممکن است وسوسه کننده باشد. اما، این نوع رژیم‌های غذایی غالبا سالم نیستند و ممکن است تلاش‌های شما را برای از بین بردن وزن خنثی کنند. وقتی به اندازه کافی کالری مصرف نکنید، بدن شما به طور طبیعی چربی را ذخیره می‌کند تا سوخت مورد نیاز خود را تامین کند. به علاوه، بسیاری از وزنی که شما در ابتدا از دست می‌دهید آب است، نه چربی. به غیر از این، ممکن است تمام مواد مغذی را که بدن شما برای رشد سالم خصوصا در سالهای نوجوانی نیاز داشته باشد، نداشته باشد.

قرص‌های رژیمی

قرص‌های رژیمی برای کاهش وزن سریع نیز اغلب وسوسه کننده هستند، اما اکثر آنها تنظیم نشده‌اند و این بدان معنی است که هیچ تضمینی برای کیفیت یا ایمنی آنچه که مصرف می‌کنید وجود ندارد. بسیاری از این قرص‌ها عوارض جانبی تند و زننده دارند و بسیاری از آنها حتی موثر واقع نمی‌شوند. هیچ قرصی وجود ندارد که به شما کمک کند وزن خود را به طور دائم، با خیال راحت و به طور موثری کاهش دهید، و هر کاری که انجام می دهید باید توسط پزشک شما تجویز و یا کنترل شود.

مکمل‌های چربی سوز

این مکمل‌ها اغلب به عنوان روش‌های طبیعی برای سوزاندن چربی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به این معنا نیست که آنها ایمن هستند. حقیقت این است که این مکمل‌ها، مانند بسیاری از قرص‌های رژیمی، تنظیم نمی‌شوند، ممکن است موثر واقع نشوند، ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و حتی ممکن است برای سلامت شما خطرناک باشند. از هر چیزی که توسط پزشک شما تجویز یا توصیه نشده پرهیز کنید.

ورزش بیش از حد


ورزش می‌تواند یک راه سالم برای مدیریت وزن باشد، اما ورزش بیش از حد می‌تواند مشکلاتی را از نظر جسمی و ذهنی ایجاد کند. بعضی افراد حتی تا حدی ورزش می‌کنند که نوعی اختلال خوردن در آنها ایجاد می‌شود. یک برنامه تمرینی متعادل به معنای فعالیت در هر روز و داشتن تمرینات متنوع در منطقه ضربان قلب شماست. تمرین برای ساعت‌های متمادی با شدت زیاد در روز می‌تواند به همان اندازه ورزش نکردن بد باشد.

هیچ میانبری وجود ندارد


اگرچه ممکن است بخواهید برای تابستان، اولین روز مدرسه یا تعطیلات ساحلی اضافه وزن خود را سریع از بین ببرید، اما هیچ کلید میانبری وجود ندارد. کاهش وزن سالم یک روند تدریجی است. اگرچه رفع سریع ممکن است به طور موقت به شما در از دست دادن وزن کمک کند، اما هنگامی که به رژیم معمولی خود بازگردید، وزن ازدست رفته باز می‌گردد.

چقدر سریع وزن از دست خواهم داد؟


کاهش وزن سالم و دائمی یک روند تدریجی و غیر قابل پیش بینی است، بنابراین غیر ممکن است که بگوییم یک فرد چقدر وزن از دست خواهد داد یا اینکه چقدر وزن از دست خواهد داد. حداقل کاهش برای همه ما متفاوت است و ما همه بر اساس موارد زیر با سرعت های مختلفی وزن کم می‌کنیم:

  • سن
  • جنسیت
  • وزن
  • ژن
  • رژیم غذایی
  • سطح فعالیت
  • سبک زندگی

و به یاد داشته باشید، اگر شما شروع به تمرین و خوردن سالم کنید، مقیاس وزن به تنهایی همیشه تغییرات بدن شما را نشان نمی‌دهد. بدن شما ممکن است عضله سازی کند و چربی را از دست بدهد، که در مقیاس وزن نشان داده نخواهد شد، حتی اگر نشان دهد که لباس‌های شما تا چه اندازه مناسب است.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است