بهترین روش برای افزایش وزن در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید

در حالی که بسیاری از مردم با از دست دادن وزن مشکل‌دارند اکثر افراد مبتلابه هیپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) مشکل متضاد دارند و افزایش وزن را کاری دشوار می‌دانند. با توجه به افزایش متابولیسم ناشی از بیماری هیپوتیروئید، اکثر افراد مبتلابه هیپرتیروئیدیسم مقدار زیادی از وزن را از دست می‌دهند و بسیاری از این افراد برای جلوگیری از کاهش وزنِ بیشتر تلاش می‌کنند.
وقتی کسی مبتلا به هیپرتیروئیدیسم تشخیص داده شود، ممکن است در ابتدا تصور از دست دادن وزن را واقعاً دوست داشته باشد. در حقیقت، برخی از افراد نمی‌خواهند درمان شوند تا مقدار معینی وزن کاهش دهند. از سوی دیگر، برخی از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید در هنگام مصرف داروهای ضد تیروئیدی ناخواسته شروع به افزایش وزن می‌کنند در حالی که بعضی افراد تلاش می‌کنند که هنگام مصرف دارو وزن خود را افزایش دهند. برخی اقدامات وجود دارد که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید می‌توانند برای افزایش وزن انجام دهند.

 

برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید، افزایش وزن می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. در صورت بروز این امر، طبیعی شدن سطح هورمون تیروئید یکی از راه‌هایی است که می‌تواند باعث کاهش وزن شود. بااین‌حال، خوردن غذاهای چرب دارای مواد مغذی و انجام برخی از تمرینات وزنه‌برداری سبک نیز می‌تواند کمک کند تا وزن را افزایش دهند و اگر کسی مشکل دیگری مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و مشکلات کیسه صفرا داشته باشد که مانع جذب مواد مغذی می‌شود، علت و درمان مشکل باید مورد توجه قرار گیرد.
متخصصین ما در کلینیک کلینیک لاغری و تناسب اندام دکتر ابوالحسنی پس از بررسی بیمار مبتلا به تیروئید، بهترین روش درمان را برای او ارائه خواهند داد که این درمان شامل معرفی مواد غذایی و حرکات ورزشی مناسب برای افزایش وزن در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید خواهد بود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 02122569006  و 02122581002  تماس بگیرید.

نکات مهم برای افزایش وزن در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید


نکات مهم برای افزایش وزن در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید عبارتند از:

سطح هورمون تیروئید را طبیعی کنید

از آنجایی که سطح بالای هورمون تیروئید معمولاً برای کاهش وزن در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید مسئول است، فرد مطمئناً می‌خواهد برای طبیعی کردن سطح این هورمون‌ها هر کاری لازم باشد انجام دهد. اکثر افراد مبتلا به پرکاری تیروئید دارای بیماری گریوز هستند که یک بیماری خود ایمنی تیروئید است که در آن آنتی‌بادی‌های گیرنده TSH تحریک یا اتصال به گیرنده‌های TSH را ایجاد می‌کنند و غده تیروئید باعث ایجاد مقدار زیادی هورمون تیروئید می‌شود. در نهایت هدف باید مهار مولکول خود ایمن باشد، اما تا زمانی که این کار انجام شود، مهم است که علائم هیپوتیروئید را کنترل کنیم.
بسیاری از مردم از داروهای ضد تیروئید مانند متیمازول استفاده می‌کنند که اغلب به تنظیم هورمون‌های تیروئید کمک می‌کنند که به نوبه خود می‌تواند از کاهش وزن جلوگیری کند. بااین‌حال، داروهای آنتی تیروئید برای ایجاد هیپوتیروئید غیرمعمول نیستند، و به همین دلیل سبب کاهش وزن می‌شود. ال کارنیتین و گیاه فراسیون گزینه‌های طبیعی هستند، زیرا هر دو می‌توانند تولید هورمون تیروئید را مهار کنند و بنابراین کاهش وزن را از بین ببرند. گاهی اوقات حتی بعد از اینکه سطح هورمون تیروئید طبیعی می‌شود افراد همچنان به از دست دادن وزن ادامه می‌دهند و در این صورت آن‌ها باید به سایر استراتژی‌های افزایش وزن توجه کنند.

هرگونه اختلال در جذب را اصلاح کنید

اختلال در جذب در افراد مبتلا به پرکاری تیروئیدیسم رایج است زیرا افزایش متابولیسم می‌تواند جذب مواد مغذی را تحت تأثیر قرار دهد، هرچند عوامل دیگری که باعث اختلال جذب می‌شوند نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری گریوز در معرض افزایش نفوذپذیری روده هستند و این امر می‌تواند مشکلاتی در جذب مواد مغذی ایجاد کند. برخی از پاتوژن ها همچنین می‌توانند مشکلات مربوط به جذب را ایجاد کنند، و در بعضی موارد استفاده از پانل مدفوعی که پاتوژن را تشخیص می‌دهد کار درست است. مشکلات دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. بعضی‌اوقات فرد داروهایی غیر از آنتی تیروئید و مسدودکننده‌های بتا مصرف می‌کنند که از جذب مواد مغذی جلوگیری می‌کنند. برای مثال، ضدبارداری‌های خوراکی جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی را با مشکل مواجه می‌کند.

خوردن مواد غذایی

اکثر افراد مبتلا به بیماری‌های پرکاری تیروئید سعی می‌کنند مشکل مربوط به کاهش وزن خود را با خوردن کالری‌های جایگزین جبران کنند. اغلب آنچه انجام می‌دهند تلاش برای مصرف کربوهیدرات‌ها است. گوشت‌های ارگانیک مواد غذایی با بالاترین سطح تراکم مواد مغذی در بدن انسان هستند. گوشت‌های دیگر هم تراکم مواد مغذی دارند گرچه به‌اندازه گوشت ارگانیک بالا نیست. اگر گیاهخوار هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید آجیل و دانه‌ها نیز در فهرست بالا هستند. بعضی از نمونه‌های میوه‌ها و سبزیجات دارای تراکم مواد مغذی شامل آوکادو، کلم پیچ، اسفناج، قارچ، تربچه و هویج هستند. تخم‌مرغ هم دارای تراکم مواد مغذی است. اگر کسی مشکلات روده‌ای داشته باشد، آن‌ها ممکن است مجبور شوند مصرف آجیل و دانه (و همچنین لوبیا و حبوبات) را کاهش دهند یا به‌طور کامل از خوردن آن‌ها کاملاً اجتناب کنند. دلیل این امر این است که این غذاها دارای لکتین و اسید فیتیک هستند که باعث سخت شدن هضم آن‌ها می‌شود. خیساندن این غذاها می‌تواند به کاهش این مواد مضر کمک کند، گرچه به‌طور کامل آن‌ها را از بین نمی‌برد.

مصرف یک یا دو کوکی به‌صورت روزانه با پروتئین اضافه‌شده

علاوه بر خوردن غذاهای مغذی، شما همچنین می‌توانید یک یا دو شیرینی در روز داشته باشید. البته می‌توانید مواد مغذی مثل آوکادو، روغن نارگیل و غیره را به آن‌ها اضافه کنید. علاوه بر این می‌توانید پروتئین اضافی را به‌صورت پروتئین آب‌پنیر (که همچنین یک منبع عالی از گلوتاتیون است) اضافه کنید و یا اگر شما سعی در اجتناب از لبنیات دارید می‌توانید از پودر پروتئین برنج یا نخود استفاده کنید.

برخی تمرینات وزنه‌برداری سبک را حداقل 3 روز در هفته انجام دهید

از آنجا که پرکاری تیروئید توده عضلانی را کاهش می‌دهد و تراکم استخوانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد برخی تمرینات وزنه‌برداری سبک حداقل چند روز در هفته ایده آل خواهد بود. هنگام کاهش وزن اکثر مردم سعی می‌کنند کالری بیشتری مصرف کنند، اما انجام برخی از تمرینات وزنه‌برداری سبک می‌تواند به‌شدت به افزایش وزن کمک کند. یک آزمایش کوچک که شامل شانزده بیمار مبتلا به پرکاری تیروئید بود، نشان داد که تمرینات قدرتی باعث بهبود عملکرد عضلات اسکلتی می‌شود و باعث افزایش وزن بر اساس بهبود توده عضلانی می‌شود. البته اگر شما تجربه وزن برداری را ندارید، با یک پزشک خوب کار کنید.

غذاهای مضر برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید

غذاهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به سلول‌های بدن شما آسیب برساند. مصرف غذاهای فرآوری شده مانند کنسرو گوشت، سوسیس، تن ماهی و هر چیزی در شیشه یا جعبه است را محدود کنید. وعده‌های غذایی خود را تازه مصرف کنید و از مصرف غذاهای یخ‌زده و نگه‌دارنده‌ها و غذاهای سرخ‌شده اجتناب کنید.
از گلوتن (پروتئین در گندم، اسپند، جو و کومات) اجتناب کنید زیرا باعث تشدید بیماری خود ایمنی تیروئید می‌شود.
مهم‌ترین غذاها برای جلوگیری از مصرف بیش‌ازحد تیروئید عبارتند از:

  • شکر - عسل، آب‌میوه و هر غذای حاوی شکر تصفیه‌شده
  • نشاسته ساده - سیب‌زمینی، ذرت، نان، شیرینی
  • کافئین - چای، کولا، قهوه
  • بادام‌زمینی و محصولات سویا
  • آلرژن های غذایی

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است