مقالات

لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی

شرایط استفاده از لیزرموی زائد در زمان شیر دهی


لیزر یکی از راه های آسان و پرطرفدار حذف موهای زائد است که با مراقبت های پیش از لیزر و بعد از آن می توان به نتیجه بهتری دست یافت، در زیر به برخی از نکاتی که بهتر است در طول درمان رعایت کنیم اشاره شده است.

  • مراجعه به مراکز تخصصی معتبر
  • نداشتن تتو در محل لیزر
  • باردارنبودن و به طور  کلی حساسیت پوستی نداشتن
  • شیو کردن قبل از لیزر
  • برنزه نکردن حداقل یک ماه قبل
  • نپوشیدن لباس های جذب بعد از لیرز
  • ورزش نکردن بعد از لیزر

لیزر موهای زائد معمولا بر روی پوست های روشن با موهای تیره و ضخیم اثر بخشی بیشتری دارد.

نحوه‌ی کار لیزر موهای زائد چگونه است؟


درروش لیزر مو از تشعشع غیر یون‌ساز استفاده می‌شود که اشعه‌ی نوری متمرکزی را به فولیکول‌های موهای زائدتان ارسال می‌کند. این اشعه‌ی نوری قوی باعث تخریب فولیکول‌های مو و درنتیجه از بین رفتن موهای زائد می‌شوند. امواج نوری به‌اندازه‌ی چند میلی‌متر در درون پوست نفوذ می‌کنند، بدون آنکه موجب تغییراتی سلولی گردند. اگرچه این روش برای از بین بردن موهای زائد از بدن شناخته‌شده است، اما هیچ شواهد و مدرک معلومی درباره‌ی عوارض آن بروی زنان باردار و جنینشان وجود ندارد.

مشکلات احتمالی ناشی از لیزر موهای زائد چیست؟


در لیزر موهای زائد از تشعشع غیر یون‌ساز استفاده می‌شود. این تکنیک گرمای آنی را برای برطرف کردن موی زائد از ریشه تولید می‌کند. اشعه‌ی نوری لیزر تنها به‌اندازه‌ی چند میلی‌متر به درون پوست نفوذ می‌کنند. اگرچه، تشعشع غیر یون‌ساز می‌تواند جذب بافت‌های اطراف آن ناحیه شوند. پزشکان اطمینان کاملی از تأثیر احتمالی این تشعشعات روی کودکتان ندارند.

  • در برخی از خانم‌های باردار، لیزر موهای زائد می‌تواند باعث دردی جزئی شود، بنابراین پزشکان و افراد حرفه‌ای در این زمینه از پمادهای بی‌حسی استفاده می‌کنند. مصرف این پمادها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا بدنتان می‌تواند هر چیزی را که روی پوستتان استفاده می‌کنید، جذب کند.
  • در هنگام بارداری، پوست شما بسیار حساس‌تر می‌شود. لیزر موهای زائد ممکن است موجب درد، قرمزی یا خارش شود که این موارد منجر به بروز مشکلات پوستی بیشتری خواهد شد.
  • مدت‌زمان و تعداد جلسات لیزر موهای زائد به چرخه‌ی رشد موهای شما بستگی دارد؛ اما تغییرات سطح هورمون‌ها در حین بارداری می‌تواند گاهی چرخه‌ی رشد مو را کوتاه‌تر سازد یا فولیکول‌های نهفته‌ی مو را تحریک کند؛ بنابراین برخی از زنان ممکن است رشد موی سریعی را در حین بارداری تجربه کنند.

اگر اقدام به بارداری کرده‌اید باید انجام لیزر موهای زائد را به تعویق بیاندازید؟


اگر در میانه‌ی درمان رفع موهای زائد با لیزر هستید و باردار شده‌اید، بهتر است درمانتان را به بعد از زایمان معوق کنید. همیشه می‌توانید از روش‌های دیگری جهت از بین بردن موهای زائد استفاده کنید. حتی اگر انجام لیزر موهایتان دست نگه‌دارید، باعث نمی‌شود که پیشرفت حاصله به حالت اولیه‌ای که در جلسه‌ی اول داشتید برگردد. پزشکتان می‌تواند تعیین کند که آیا می‌توانید درمان را در حین بارداری‌تان ادامه دهید یا متوقف کنید. همچنین باید با او درباره‌ی ایمنی روش‌های دیگر از بین بردن موهای زائد مانند الکترولیز، اپیلاسیون با موم و شیو کردن صحبت کنید.

author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *