مقالات

دایود : لیزر موهای زائد،مناسب نژاد ایرانی با رنگ پوست تیره و سبزه

مزایای لیزر دایود

برآورد زمان مطالعه: ۹ دقیقه

لیزر موهای زائد یکی از روش­های زیبایی برای رفع موهای زائد بدن توسط لیزر است. لیزر به معنای تقویت نور به روش گسیل القایی تابش است، در حقیقت لیزر به این معنا است که نور تقویت می­شود پس بر یک نقطه متمرکز شده و باعث تخریب فویکول­های مو می­شود. این فرایند از رشد موهای زائد در آینده جلوگیری می­کند با سرعت رشد آنها را کاهش می­دهد، زیرا چرخه رشد موها یک چرخه تقریبا ثابت است می­توان این فرایند را به کمک انواع مختلف لیزر انجام داده هریک از آنها یک نوع پوست و مو کارهایی دارند و به خوبی موهای زائد را رفع می­کنند. لیزر موهای زائد توسط دستگاه دایود شامل چند مرحله درمانی است. این جلسات به سرعت انجام می­شوند و بیمار نیازی به استراحت در منزل ندارد. عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد توسط دستگاه دایود ناچیز است.

مزایای لیزر دایود

لیزر، بهترین انتخاب برای رفع موهای زائد


از میان همه روش­های زیبایی موجود در بازار، لیزر موهای زائد به یکی از روش­های محسوب تبدیل شده است. رشد موهای زائد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد مختلف با آن مواجه می­شوند. هنگامی که افراد قصد دارند به ظاهر خود سر و سامان بدهند – به ویژه زنان – سعی می­کنند روش­های مطمئن و دائمی برای رفع مشکل خود پیدا کنند. بند انداختن، موم انداختن، و استفاده از ژیلت از جمله راه حل­های موقت برای رفع موهای زائد محسوب می­شوند، درمان با لیزر با نتایج دائمی همراه است. لیزر موهای زائد یک روش نسبتا جدید است که به طور دائمی موهای زائد بدن را از بین می­برد و نتایج بسیار خوبی را ارائه می­کند. ظهور پدیده لیزر باعث شده است که روش­های درمانی مختلفی به وجود بیاید، لیزر دایود نیز یکی از انواع لیزر است.

مکانیسم کار لیزر دایود


مزایای لیزر دایود

لیز دایود در مقایسه با لیزر الکساندرایت ( لیزر رابی)، نور لیزر را با طول موج بالاتری به نقاط هدف می­تاباند. اگرچه، طول موج­های بلند به خوبی توسط ملانین ( ماده­ای که رنگ پوست را ایجاد می­کند ) جذب نمی­شوند، به درون سلول­های پوست نفوذ می­کند و موها را تخریب می­کند. هرچه موج بیشتر باشد، میزان نفوذ آن عمیق تر خواهد بود. این امر باعث شده است که احتمال آسیب دیدگی مراکز رشد فولیکولی بیشتر باشد و نتایج بهتری ایجاد شود. فناوری لیزر دایود ( نسبت به سایر فناوری فناوری­های لیزر موهای زائد که در بخش بعدی به آنها می­پردازیم ) از انواع مختلف لیزر استفاده می­کند. به این ترتیب درمان با لیزر دایود یکی از جدیدترین روش­های موجود برای رفع موهای زائد بدن است. تحقیقات انجام شده نشان می­دهد که دو مکانسیم اصلی در فرایند رفع موهای زائد نقش دارند که عبارتند از:

تبدیل کردن موهای ضخیم به موهای کرکی

لیزر موهای زائد، موهای ضخیم به موهای کرکی و نازک تبدیل می­شوند که این فرایند از طریق اثر گرمایی لیزر انجام می­شود.

تخریب کامل فولیکول­‌ها

در این مرحله، موهای کرکی به طور کامل تخریب می­شوند و برای اطمینان از عدم رشد آنها بیمار به یک جلسه دیگر نیاز دارد. درمان با لیزر دایود بر این دو مکانیسم تمرکز دارد و به این ترتیب موهای اضافی بدن را از بین می­برد.

مزایای لیزر دایود یا دیود


مزایای لیزر دایود

چند مورد از مزایای استفاده از لیزر دایود برای رفع موهای زائد عبارت اند از:

  • دایود با طول موج بالایی که دارد می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در رفع موهای زائد بدن و صورت داشته باشد.
  • در طول درمان کمترین درد را احساس خواهید کرد و نسبت به روشی چون اپیلاسیون، حتی می‎توان آن را بدون درد در نظر گرفت.
  • برخلاف بسیاری از دستگاه‌های دیگر که تنها برای پوست‌های روشن کارایی مناسب دارند، مانند دستگاه لیزر الکساندرایت، دایود برای رنگ پوست تیره تر نیز نتایج خوبی حاصل می‎کند و می‌توان گفت برای ایرانیان مناسب تر است.

اقدامات قبل از لیزر موهای زائد با دستگاه دایود


قبل از لیزر موهای زائد باید اقدامات قبل و بعد از لیزر را انجام داد. اولین مورد، تراشیدن موهای زائد ناحیه مورد نظر است. بدین منظور باید:

  • بویی که به علت تماس مو با لیزر در طول زمان ایجاد می­شود را کاهش دهید.
  • از ایجاد وضعیتی که موها هدف روی پوست می­خوابند و انرژی گرمایی را به پوست منتقل می­کنند و باعث ایجاد تاول­های پوستی می­شوند اجتناب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که لیزر به خوبی به عمق فولیکول­های مو می­رسند و موهای نازک را از ریشه از بین می­برد.

افرادی که پوست آنها تیره است باید قبل از شروع درمان به منظور کاهش آسیب دیدگی پوست پس از لیزر، از کرم ضد آفتاب استفاده کنند زیرا در این موارد احتمال تیره تر شدن پوست افزایش می­یابد. بیمار باید قبل از شروع درمان از مصرف لوسیون یا دئودورانت خودداری کند زیرا باعث التهاب پوست می­شوند.

این دستگاه برای کدام نواحی بدن مناسب است؟

می­توان از لیزر، برای رفع موهای زائد ناحیه قفسه سینه، شکم، موهای کمر، گردن، چانه، پشت لب، موهای گونه، ریش، سبیل، ناحیه بیکینی، و زیر بغل استفاده کرد.

تعداد جلسات لازم برای لیزر موهای زائد چقدر است؟

تعداد جلسات لازم برای رفع موهای زائد با توجه به تراکم و ضخامت موهای ناحیه مورد نظر ۳ تا ۶ جلسه است. این فرایند در افراد مختلف، متفاوت است. به طور کلی، رفع کامل و حرفه­ای موهای زائد، در هفت جلسه درمانی انجام می­شود. افرادی که پوست آنها تیره و حساس است، از انرژی کمتری در درمان با لیزر استفاده می­شود. در این حالت بیمار به ۸ تا ۹ جلسه درمانی نیاز دارد تا به نتایج مورد نظر دست یابد. فاصله زمانی بین جلسات مربوط به لیزر موهای زائد صورت باید بین ۴ تا ۶ هفته و برای موهای زائد بدن بین ۸ تا ۱۰ هفته باشد، زیرا موهای صورت نسبت به موهای بدن رشد بیشتری دارند. لیزر موهای زائد در مرحله مناسب رشد اهمیت بسیار زیادی دارد.

لیزر دایود یا IPL ؟ کدام یک موثرتر و بهتر هستند؟


لیزر دایود

در هر دو سیستم از انرژی­های مشابه – نور گرما – استفاده می­شود. استفاده از انرژی شدید نور باعث ساطع شدن گرما شده و فولیکول­های مو را هدف قرار می­دهد و آنها را تخریب می­کند، به این ترتیب از رشد موها کاسته می­شود. در لیزر درمانی از انرژی و دمای بسیار بالا برای ایجاد نتایج عالی استفاده می­شود. از سوی دیگر در درمان IPL از دمای پائین تر استفاده می­شود.

لیزر دایود و سیستم­های نور شدید پالسی از روش­های کارامد برای رفع دائمی موهای زائد هستند، اما کارایی لیزر دایود بیشتر از سیستم­های نور شدید پالسی است اما با درد و سوزش پوست همراه است. محققان در یکی از تحقیقات خود به بررسی بیمار پرداختند و موهای یک طرف از چانه آنها را به کمک لیزر دایود و موهای طرف دیگر را به کمک فناوری نور شدید پالسی از بین بروند. هر بیمار در بازه زمانی  هفته­ای به ۶ مرحله درمان نیاز دارد. ظرف مدت ۳ تا ۱۲ ماه پس از درمان، از تعداد موها کاسته می­شود و به تدریج نتایج مطلوب حاصل می­شود.

تحقیقات نشان داده است که این دو روش به طرز قابل توجهی به کاهش موهای زائد کمک می­کنند. طی مدت سه ماه پس از درمان، ۲/۶۹ درصد از موها از بین می­روند، این رقم در نور شدید پالسی برابر با ۴/۴۲ درصد . ۷/۵۲ درصد است. لیزر موهای زائد با دایود باعث درد بسیار زیادی می­شود اما فرایند درمان به سرعت انجام می­شود. تاکنون هیچ گونه عوارضی در خصوص این دو روش درمانی وجود ندارد. در نتیجه مشخص است که لیزر دایود با وجود داشتن مقداری درد در طول درمان، نه تنها سریع تر انجام می‌گیرد بلکه درصد تأثیر آن برای رفع موهای زائد حدود ۱۶ درصد بیشتر از IPL است.

هزینه لیزر موهای زائد با دستگاه دایود

با یک جست و جوی ساده در می‌یابید که هزینه لیزرموهای زائد با دایود نسبت به برخی از سایر دستگاه‌های لیزر محبوب در ایران مانند الکساندرایت، پایین تر است. ولی به طور کلی باید در نظر گرفت که تبحر و تجربه پزشک، وسعت ناحیه‌ای که در صدد رفع موهای زائد آن برآمده‌اید، ضخامت و رنگ موها و همچنین میزان روشن یا تیره بودن پوست همگی بر روند درمان و در نتیجه هزینه‌های آن اثر می‌گذارد. علاوه بر این‌ها، تعرفه‌های پزشکی محل زندگی خود را  نیز باید در نظر بگیرید. به همین دلیل بهترین راه این است که در ابتدا با یک پزشک باتجربه در زمینه لیزر موهای زائد مشورت کرده و تمام سوالات خود نسبت به هزینه‌های درمان را مطرح نمایید.

author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *