مقالات

اقدامات بهداشتی قبل و بعد از لیزر موهای زائد برای بهترین اثرگذاری

مراقبت های قبل و بعد لیزر

برآورد زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

 

عمل لیزر مستلزم چند جلسه درمانی تکمیلی است، ولی شخص می‌تواند اقدامات مراقبت های قبل و بعد لیزر را انجام دهد که بیشترین بهره را از این فرآیند ببرد.لیزر موهای زائد روشی خارق‌العاده برای رفع موهای زائد بدن و صورت است بدون اینکه سوختگی، جوش زدن و قرمزی حاصل  شیو کردن و موم انداختن را داشته باشد. لیزر موهای زائد اصطلاحاً با عنوان پروسه کاهش دائمی مو شناخته می‌شود و اگرچه باعث رفع کامل موهای بدن نمی‌شود ولی بطرز چشمگیری رشد مو و احتیاج به شیو کردن بدن را کاهش می‌دهد.

مراقبت های قبل و بعد از لیزر برای کاهش عوارض و بهبود نتیجه درمان

بسیاری از مردان و زنان از رشد ناخواسته و بیش از حد مو رنح می‌برند و وقت و پول زیادی را صرف می‌کنند تا این مشکل را از بین ببرند. اگرچه گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد ولی لیزر موهای زائد (لینک به لیزر موهای زائد) بهترین تکنیکی است که می‌توان بصورت کاملاً امن و موثر موهای زائد بدن را از بین برد. اگرچه این فرآیند کاملاً مورد آزمایش قرار گرفته و دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و همچنین ایمن و موثر است ولی احتمال بروز برخی عوارض جانبی پس از درمان وجود دارد. با وجود این که بسیاری از افراد هیچ گونه عارضه ای را تجربه نمی کنند اما رعایت مراقبت های قبل و بعد لیزر برای به حداقل رساندن عوارض و البته برای افزایش بازده درمان، الزامی است. بهتر است در این باره قبل از شروع مراحل درمان با پزشک مشورت نمایید.

ارتباط با ما

اگر لیزر یک از گزینه های انتخابی شما برای از بین بردن موهای زائد بدن یا صورتتان است، می توانید با مراجعه به کلینیک [shortcode-variables slug=”name”] و مشاوره با پزشک، از تمام زوایای این انتخاب اطلاع پیدا کرده و بهترین تصمیم را بگیرید. برای رزرو وقت مشاوره با شماره تلفن [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.

آنجه باید بدانید:

جدول محتوا

لیزر چگونه باعث رفع موی زائد می شود؟

 

لیزر موهای زائد با استفاده نور متمرکز پرانرژی فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد، که در واقع حفره‌های کوچکی درون پوست هستند که از میان آنها مو رشد می‌کند. فولیکول مو لیزر را با رنگدانه و ملانین مو جذب می‌کند و مو فوراً بخار می‌شود.

رنگدانه مو لیزر را جذب می‌کند، پس هرچه مو تیره‌تر باشد لیزر را بهتر جذب می‌کند، به همین خاطر است که افراد با موهای تیره و پوست روشن بهترین کاندیدهای رفع موهای زائد با لیزر هستند.

بیمارانی که پوستی تیره دارند معمولاً باید با نوع خاصی از لیزر که می‌تواند مو را روی این نوع پوست‌ها تشخیص دهند درمان شوند.

کسانی که موی روشنی دارند کاندید ضعیف تری هستند، همچنین احتمال اینکه بتوانند نتایج خارق‌العاده رفع مو با لیزر را تجربه کنند بسیار کمتر است زیرا لیزر نمی‌تواند به خوبی روی موهایی که رنگدانه ندارند متمرکز شود. رفع موی زائد با لیزر روی موهای بلوند؛ خاکستری یا سفید موثر نیست.

اقدامات مراقبتی قبل از لیزر موهای زائد

لازم است قبل از شروع درمان موهای زائد خود با لیزر، مراقبت های قبل از لیزر را در نظر داشته و انجام دهید که عبارت اند از:

از مناسب بودن رفع موهای زائد برای خودتان اطمینان حاصل کنید

 

رفع موهای زائد با لیزر با هدف قرار دادن و از بین بردن ملانین (رنگدانه‌ای که به مو رنگ می‌بخشد) در فولیکول مو کار می‌کند، که این کار باعث ریزش موها می‌شود. بنابراین این پروسه برای موهای ضخیم و تیره بهترین تأثیر را دارد. لیزر برای موهای قرمز، بلوند، خاکستری یا سفید به خوبی موهای تیره تأثیر ندارد – یا اصلاً تأثیری ندارد.

 لیزر موهای زائد بدن احتمالاً برای زنان مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک یا سایر مشکلات هورمونی جواب نمی‌دهد.

 اگر دارویی مصرف می‌کنید، مخصوصاً داروهای جدید و دوره‌های آنتی بیوتیک، پیش از انجام لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها می‌توانند باعث حساسیت به نور شوند که در نتیجه منجر به سوختگی‌های شدید در اثر این درمان خواهند شد.

مراجعه برای مشاوره

مراجعه برای جلسه مشاوره با پزشک لیزر موهای زائد بدن پیش از مراجعه برای اولین جلسه درمانی، به مطب این فرصت را می‌دهد تا سلامتی شما را بسنجد. در مطب از شما یک تست پچ نیز گرفته خواهد شد تا مشخص شود که آیا برای این درمان کاندید مناسبی هستید یا خیر و اینکه کدام پروسه بسته به نوع پوست و موی شما بهترین تأثیر را برایتان خواهد داشت.

عدم استفاده از محصولات مراقبت پوستی

 از مصرف محصولات مراقبت پوستی، کرم‌ها یا محصولات زیبایی حااوی مواد اولیه سنگین همچون رتینوئیدها یا آلفا هیدرودی اسید (AHA) پرهیز نمایید.

خودداری از برنزه کردن بدن پیش از درمان 

وقتی که به عنوان کاندید مناسبی برای رفع لیزر با موهای زائد شناخته شدید، باید شش هفته پیش از درمان از آفتاب گرفتن و برنزه کردن خودداری کنید.

مراجعه برای جلسات درمانی با پوست برنزه می‌تواند منجر به سوختگی و تاول شود.

خودداری از مصرف کافئین ۲۴ ساعت پیش از درمان

مراقبت های قبل و بعد از لیزر

پیش و حین انجام درمان لیزر، باید آرام و ریلکس باشید، ولی کافئین می‌تواند باعث تهییج و عصبی شدن شما شود.

عدم کندن موها از ریشه 

در شش هفته مانده به درمان، از کندن موها، موم انداختن، بلیچینگ و درمان‌های الکترولوز خودداری کنید کندن مو یا از ریشه درآوردن مو یعنی دیگر مویی وجود ندارد که لیزر آن را هدف بگیرد.

برای مدیریت رشد موها پیش از درمان، سعی کنید موها را شیوه کرده یا از داروی واجبی که تنها مو را از روی پوست برطرف می‌کند استفاده نمایید.

شیو کردن در روز قبل از درمان

مراقبت های قبل و بعد از لیزر

هنگامی که برای اولین جلسه مشاوره مراجعه کنید، پزشک به شما خواهد گفت که دقیقاً چه زمانی باید موهای خود را شیو کنید. تا برای درمان آماده شوید، ولی بیشتر مطب‌ها توصیه می‌کنند یک یا دو روز پیش از درمان موهای خود را شیو نمایید.

 اگرچه به نظر غیرمنطقی می‌رسد که درست قبل از درمان با لیزر موهای خود را شیو کنید، ولی این کار یکی از مراحل مهم در این فرآیند است: لیزر موهایی را که در چرخه فعال رشد خود هستند هدف می‌گیرد و شیو کردن باعث می‌شود موها برای وارد شدن به این مرحله ترغیب شوند.

نظافت کامل پوست پیش از مراجعه برای درمان 

پیش از مراجعه برای جلسه درمانی، دوش بگیرید و پوست خود را یک تمیز کننده سبک بشویید. بهتر است آرایش، گرد و خاک و چربی را از روی پوست خود پاک کنید. از مصرف کرم آبرسان روی بدن پیش از درمان خودداری کنید.

استفاده از لباس مناسب

لباسی بپوشید که روی ناحیه درمان شده قرار نگیرد. یا کاملاً آزاد باشد. می‌توان روی ناحیه درمان شده از کرم تسکین دهنده موضعی استفاده کرد. اگر نمی‌خواهید روی آن منطقه لباسی بپوشید. اگر پوستتان بعد از درمان حساس شده باشد، لباس‌های سفت یا زبر باعث ایجاد احساس ناراحتی خواهند شد.

در جلسه درمان چه اتفاقی می افتد؟

پیش از درمان، متخصص پزشکی (پزشک، دستیار پزشک یا پرستار) ناحیه درمان را تمیز خواهد کرد. اگر این ناحیه خیلی حساس باشد، می‌توان از کرم بی حس کننده نیز استفاده کرد. در طی فرآیند هر کسی که در اتاق است باید از عینک‌های مخصوصی برای محافظت از چشمان خود در برابر آسیب ناشی از نور لیزر استفاده کند.

به محض اثر گذاری ژل بی حس کننده، متخصص پزشکی یک پرتو پرانرژی نور را بر ناحیه مورد نظر متمرکز می‌کند. هر چه ناحیه‌ای که می‌خواهید درمان شود بزرگتر باشد، فرآیند بیشتر طول خواهد کشید. نواحی کوچک ممکن است چند دقیقه طول بکشد در حالیکه نواحی بزرگتر همچون سینه ممکن  است تا یک ساعت یا حتی بیشتر به طول بیانجامد.

برخی بیماران گزارش کرده‌اند که احساسی مشابه کشیده شدن یک کش پلاستیکی روی پوست یا سوزش ناشی از سوختن با نور خورشید داشته‌اند. با بخار شدن مو بخاطر انرژی نور لیزر، ممکن است از بخار دود موها بویی همچون بوی سولفور به مشام برسد.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

اقداماتی که لازم است بعد از جلسات لیزر انجام دهید عبارت اند از:

پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید 

مراقبت های قبل و بعد از لیزر

مراقبت های بعد از لیزر

همانطور که شش هفته پیش از درمان با لیزر، پوست خود را در برابر برنزه کردن محافظت می‌کردید. باید شش هفته بعد از درمان با لیزر نیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز نمایید. نه تنها به این خاطر که پوستتان حساس شده، بلکه به این خاطر که نور خورشید می‌تواند پروسه از بین بردن مو و درمان‌های متعاقب آن را پیچیده کند.

امکان برنزه کردن پوست بدون نور مستقیم خورشید

می‌توان از گزینه‌های برنزه کردن “بدون خورشید” همچون اسپری برنزه یا محصولات برنزه کننده بدن بین جلسات درمانی استفاده کرد، البته باید مصرف آنها را دو هفته پیش از جلسه درمانی بعدی متوقف کنید.

جلوگیری نکردن از ریزش مو 

بعد از گذشت مدت کوتاهی از درمان، موی مورد هدف قرار گرفته راه خود را به بیرون از فولیکول مو باز می‌کند. که باعث می‌شود شما فکر کنید هنوز در حال رشد کردن است. ولی در عرض ۱۰ الی ۱۴ روز، موی شما به مرحله ریزش می‌رسد و شروع به ریزش می‌کند، که در این زمان شما می‌توانید با یک لیف در حمام یا وان آن را از بدن خود جدا کنید.

عدم استفاده از موم یا پرهیز از ریشه کندن مو 

مراقبت های قبل و بعد از لیزر

مراقبت های بعد از لیزر

در حین مرحله ریزش مو، مو باید بصورت طبیعی ریزش خود را آغاز کند. پس ناحیه درمان شده را نکشید. بند نیاندازید و همچنین از موم استفاده نکنید. اگر مو در برابر ریزش مقاومت می‌کرد، به این معناست که ریشه آن هنوز زنده‌است و می‌توان آن مو را باز هم در جلسه بعدی درمان مورد هدف قرار داد.

 می‌توانید پس از لیزر موهای زائد، موهای خود را شیو کنید ولی از هرگونه کندن یا از ریشه درآوردن مو پرهیز کنید.

دوش گرفتن با آب ولرم

مراقبت های قبل و بعد از لیزر

برای هفته اول پس از درمان استفاده کنید.

“کیسه کشیدن ناحیه درمان شده 

باید پوست درمان شده را حداقل دو الی سه بار در هر هفته کیسه بکشید. می‌توانید از یک لیف یا کیسه در حمام برای این کار استفاده کنید. مالیدن پوست باعث می‌شود پوست بتواند به خوبی سلول‌های مرده مو را بیرون بریزد. مالیدن آرام پوست می‌تواند باعث ورقه ورقه شدن پوست شود. بدون این که پوست را تحریک کند یا باعث رشد موهای زیر پوستی شود.

عدم استفاده از عطر

مراقبت های قبل و بعد از لیزر

برای ۴۸ ساعت پس از درمان از استعمال هرگونه عطر و دئودورانت خودداری کنید.

مراجعه برای چندین جلسه درمانی

لیزر موهای زائد بدن تنها موها موجود در چرخه فعال را هدف قرار می‌دهد. بسیاری از بیماران بین چهار الی ۱۰ جلسه درمانی به پزشک مراجعه می کنند. درمان‌ها معمولاً بین ۱ الی ۲ ماه به اتمام خواهد رسید.

 پس از هر درمان، باید موی کم و کمتری در آن ناحیه بببینید. مویی که مجدداً رشد می‌کند بسیار ظریف‌تر و روشن‌تر خواهد شد.

سوالات متداول

چند نمونه از سوالات رایج در مورد لیزر موهای زائد عبارت اند از:

چه مدت تکنولوژی لیزر در حال استفاده است؟

اولین مورد استفاده لیزر در پزشکی به سال ۱۹۶۱ بازمی‌گردد، تقریباً ۵۰ سال پیش! لیزر موهای زائد بدن حدود ۱۵ سال پیش شروع شد، ولی در عرض ۸ الی ۱۰ سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.

آیا استفاده از دستگاه‌های لیزر موهای زائد دشوار است؟

خیر. دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد همچون تریا لیزر یا سیستم‌های خانگی لیزر موهای زائد سیلک، الزاماً دستگاه‌های ضعیفی هستند که برای مصارف خانگی تولید شده‌اند و با دستگاه‌هایی که سفتی پوست را ترمیم می‌کنند استفاده می‌شوند و نیازی به آموزش ویژه یا تجربه قبلی برای استفاده از لیزر موهای زائد ندارند.

خطرات این روش چیست؟

لیزر موهای زائد را می‌توان در عرض ساعت ناهارتان انجام بدهید. هیچ دوران نقاهتی ندارد و بیماران می‌توانند بلافاصله به سر کار بازگردند. این لیزرها پوست را جدا نمی‌کنند، پس خطرات آنها بسیار کم است.

برای استفاده از درمان لیزر موهای زائد بدن باید چه سنی داشته باشم؟

معمولاً محدودیت سنی وجود ندارد ولی پزشکان کودکان نوپا را با لیزر درمان نمی‌کنند. افراد جوانی که هنوز رشدشان تکمیل نشده با رشد کردن موهای بیشتری درمی‌اورند و به همین خاطر باید برای حفظ نتایج درمان، چندین نوبت دیگر مراجعه کنند.

 افراد مسن معمولاً موهای خاکستری دارند و نسبت به لیزر موهای زائد جوابی نمی‌دهند.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *