مقالات

لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی (شرمگاهی) و مقایسه آن با موم و شیو

رفع موهای زائد بیکینی
موهای زائد

خلاصی از موهای زائد نواحی مختلف بدن مسئله ای است که افراد زیادی درگیر آن هستند اما این مسئله در یکی از این نواحی مشکل‌سازتر از سایرین است و آن ناحیه تناسلی یا شرمگاهی است که تقریباً تمام افراد درگیر آن هستند و روش‌های مختلفی را برای رفع موهای زائد بیکینی به کار می‌گیرند از جمله استفاده از داروها و مواد گیاهی توصیه شده در طب سنتی و یا معمول‌ترین روش یعنی شیو کردن محل. اما آن چه مهم است اثرگذاری و ماندگاری تأثیر این روش هاست که آن ها را از هم متمایز می‌کند. یکی از جدیدترین و مؤثرترین روش ها انجام لیزر برای از بین بردن موهای زائد تمام بدن و البته ناحیه تناسلی است که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. لیزر روشی است که نسبت به سایر روش‌ها درد و دردسر کمتری داشته و می‌توان گفت روشی تقریباَ دائمی است.

تلاش می‌شود تا خط مایوی صاف و صیقلی بدون مو، تورم و یا سوختگی داشته‌باشید. گزینه‌های حذف موهای زائد بسیار زیادند؛ از تیغ‌زدن و موم‌استفاده‌کردن گرفته تا لیزر اما اینکه کدام‌یک بهتر است میتواند چالش‌برانگیز باشد. لیزر مو به منظور حذف موهای زائد انجام میشود. محل‌های رایج که لیزر برایشان انجام میشود عبارتند از پاها، زیربغل، پشت لب، چانه و خط مایو.
برای دریافت اطلاعات کامل تر درباره لیزر موهای زائد بیکینی، مزایا و عوارض آن توصیه می شود حتما با پزشک حاذق در این مورد مشاوره کرده و مشکل رفع موهای زائد ناحیه تناسلی را برای همیشه برای خود حل نمایید. برای رزرو وقت مشاوره در کلینیک [shortcode-variables slug=”name”] می‌توانید با شماره تلفن های [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.

 

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد یک پروسه پزشکی است که درآن از لیزر(یک باریکه‌ضربانی و شدید نور) به‌منظور حذف موهای زائد استفاده میشود.

درطول لیزر موهای زائد، پرتوی لیزر از پوست عبور کرده و به هرفولیکول مو میرسد.گرمای شدید لیزر فولیکول مو را تخریب میکند و جلوی رشد موهای بعدی را میگیرد.

باوجود اینکه لیزر موهای زائد به‌طور موثری سرعت رشد موهارا کاهش میدهد، اما تضمین کننده‌ی ازبین‌رفتن دائمی موها نیست. باید از درمانهای مختلف لیزر مو استفاده شود تا برای مدت بیشتری فرد موی زائد نداشته‌باشد. درمان‌های دوره‌ای حمایتی نیز ممکن است احتیاج باشد.

روش های از بین بردن موهای زائد ناحیه تناسلی

برای رهایی از موهای زائد در ناحیه شرمگاهی ممکن است روش های مختلفی استفاده شود مانند شیو کردن (استفاده از تیغ)، موم و البته لیزر. توضیحات بیشتر درباره این روش ها ومقایسه آنها با یکدیگر عبارت است از:

فرایند لیزر

رفع موهای زائد با لیزر

لیزر موهای زائد فولیکولهای مو را به‌وسیله گرما تخریب میکتد. نور لیزر تاثیری برریشه مو میگذارد که سرعت رشد مو کاهش می‌یابد یا از تراکم موهای زائد کاسته‌میشود. احساس ناراحتی و سوزش میتواند تا دوروز بعد از درمان ادامه داشته‌باشد. درهرحال، از بی‌حسی موضعی به‌منظور کاهش درد میتوان بهره برد. آسیب به فولیکولها، آنهارا از بدشکل نیمکند؛ بنابراین احتمال رشد موهای زیرپوستی، وجود ندارد.

برخلاف روش موم‌زدن که حدود یک یا دوماه طول میکشد تا موها مجددا رشد کنند، موها بعد از هر جلسه لیزر ۲۰درصد نازکتر میشوند و بنابراین رشد مو بعد از چندجلسه ناچیز است. سرانجام رشد مو درمنطقه لیزرشده دیگر وجود نخواهدداشت.

تیغ‌زدن

رفع موهای زائد با تیغ

تیغ‌زدن یکی از ارزانترین و دردسترس‌ترین روشهای ازبین بردن موهای زائد است بدین علت که افردا میتوانند خودشان آنرا در حمام انجام دهند. اگر مستعد خارش پوست، حساسیت به تیغ و یا موهای زیرپوستی نیستیم، این بهترین روش برای نواحی پا و زیربغل و حتی ناحیه بیکینی است. درهرحال این روش عووارض ناخوشایندی مثل بریدگی دارد.

روش استفاده از موم

رفع موهای زائد با موم

در روش موم‌زدن بیکینی، از مومی استفاده میشود که موهارا از جایشان میکشد و بنابراین میتواند کمی دردناک و اذیت‌کننده باشد. این روش بکار برده میشود؛ بنابراین تکنسین زیبایی باید برای تنظیم درست دمای موم به‌منظور جلوگیری از ایجاد سوختگی پوست آموزش ببیند. در روش استفاده از موم، تکنیکهای مناسبی برای کشیدن موم روی پوست وجود دارد که پوست را دچار کشیدگی یا کبودی نمیکند.

توصیه میشود قبل از شروع درمان، طول موها حداقل نیم اینچ باشد. اگر مو بسیار بلند باشد، موم زدن آن بسیار دردناک است و نیز اگر بسیار کوتاه باشد، میتواند قطع شود و از ریشه کنده نشود. بعد از موم‌زدن، عموما رشد مجدد مو به‌زودی و در عرض یک هفته اتفاق می‌افتد.

موم بیکینی در مقابل لیزر آن

همگی میدانید که ناحیه بیکینی، بسیار حساس است؛ بنابراین بهتر است نگاهی به‌گزینه‌های پیش رویتان داشته‌باشید؛ موقتی یا دائمی.

مثل تیغ‌زدن، موم‌زدن نیز به‌طور موقت باعث کاهش موها درظاهر میشود اما درحقیقت جلوی رشد دوباره موهارا نمیگیرد؛ برعکس روش لیزر که جلوی رشد مجدد را میگیرد. درهرحال، لیزر تنها روشی است که فولیکولهای عمقی موهارا هدف قرار داده و باعث کاهش سرعت رشد موهای زائد میشود.

خطر احتمالی برای پوست‌های دچار عفونت

هرسه روش تیغ‌زدن، موم‌زدن و یا لیزر باخطراتی همراهند. تحقیقات نشان داده‌اند بسیار محتمل است که تمیزکردن موهای ناحیه شرمگاهی مرتبط با ابتلا به عفونت‌های انتقال‌پذیر ازطریق تماس جنسی، به علت ایجاد بریدگی باشد. افرادی که موهای ناحیه شرمگاهی را تیغ‌میزنند، موم میزنند، یا میکشند و کوتاه میکنند ۲برابر بیشتر، درمعرض ابتلا به عفونت های جنسی مثل هرپس که ازطریق پوست منتشر میشود هستند. افرادی که این تمیزکردنها را انجام میدهند، ۹۰درصد بیشتر درمعرض آلودگی با شپش و نیز ۷۰درصد بیشتر درمعرض ابتلا به عفونتهای جنسی ترشحی مثل کلامیدیا هستند؛ این نوع عفونت از طریق مایعات بدن من منتشر میشود.

درهرحال، از خطرات کمتر، خارش و آسیب پوست است. برای مثال، موم‌زدن میتواند منجر به واکنشهای آلرژیک، سوختگی و حتی موهای زیرپوستی شود. ضمنا، روش لیزر، خطرات مشابه یعنی آسیب پوست و نیز موهای زیرپوستی را ندارد.

قضاوت

موم‌زدن بیکینی یا لیزر آن هردو در حذف موهای زائد موثرند؛ یک روش منجر به رشد مجدد موها طی یک هفته میشود درصورتی که روش دیگر میتواند رشد همه موهارا متوقف کند. به‌هرحال، چه بخواهید برای همیشه از دست موهایتان خلاص شوید چه برای یک مناسبت خاص، هرروش و سرویسی یک بخش از احتیاجات شمارا برآورده میکند.

آیا رفع موهای زائد ناحیه بیکینی با لیزر ضرر یا خطر دارد؟

لیزر موهای زائد درپوستهای تیره سخت است چون لیزر باید رنگدانه‌ها بردارد و اگر تضادکمتری باشد، سخت است که لیزر، مو را شناسایی کند. این اتفاق میتواند منجر به بروز سوختگی یا کاهش رنگدانه شود. ضمنا، موهای بور و بلوند یا سفید نیز نمیتوانند به‌طور موثری هدف قرار گیرند و ازبین روند.

لیزر باید به‌دست افراد حرفه‌ای آموزش‌دیده انجام شود؛ بدین علت که اگر لیزر به‌درستی انجام نشود، احتمال سوختگی یا ازدست‌رفتن رنگ پوست بخصوص در افراد با پوستهای تیره‌تر وجود دارد.

به‌خاطر داشته‌باشید که قبل از هرگونه درمان پوستی باید به‌خوبی تمیز شود و نیز با الکل تمیزکننده مناسب ضدعفونی شود.. اگر این کار را نکنید، احتمال عفونت افزایش می‌یابد.

رفع موهای زائد بیکینی با لیزر چه هزینه ای دارد؟

هزینه لیزر بیکینی، بستگی به مقدار مویی دارد که از این ناحیه حذف میشود.

علاوه بر این نوع دستگاه لیزر مورد استفاده، تبحر و تجربه پزشک، نوع رنگ پوست و مو و در نهایت میزان تعرفه های محلی مراکز ارائه دهنده این خدمت، همگی بر قیمت لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی مؤثر می باشد.

با این وجود توصیه می شود قبل از شروع فرآیند لیزر، ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و درمورد هزینه ها، پاسخ تمام سوالات خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

چند نمونه از سوالاتی که معمولاً درباره لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی مطرح می‌شود عبارت اند از:

آیا حتما باید پوست روشن و موی تیره داشته باشم تا بتوانم لیزر کنم؟

لیزرهای جدید اکنون وجود دارند که برای پوستهای تیره‌تر هستند. تکنسین‌هایی که روی پوست تیره لیزر انجام داده‌اند می‌گویند کمی بیشتر صدمه می‌زند ولی دقیقا به همان اندازه لیزرهای دیگر کار می‌کند.

چگونه ناحیه بیکینی را برای لیزر آماده کنیم؟

وقتی لیزر کردید نمیتوانید از موم استفاده کنید. پس اگر تصمیم به لیزرکردن دارید، منطقه لیزر رابرای حدود یکسال تیغ بزنید(یا بگذارید به‌حالت طبیعی موها رشد کنند).

آیا لیزر موهای ناحیه شرمگاهی بر نازایی و بارداری تأثیر می گذارد؟

هیچ دلیل و شاهد علمی وجود ندارد که انرژی لیزر که‌به منظور کاهش موهای زائد ناحیه بیکینی استفاده می‌شود، بتواند به عمق لایه‌های بافتی مثل پوست، چربی، عضله و… نفوذ کند و بر تخمدان‌ها به‌هرشکلی اثر بگذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید و نظر او را جویا شوید.

آیا لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی باعث کاهش توانایی جنسی می‌شود؟

لیزر موهای زائد، ارتباطی با ازدست دادن توانایی جنسی ندارد. ناحیه تحت لیزر ممکن است کمی بعد از هرجلسه لیزر حساس شود و گاهی باعث ناراحتی درحین رابطه جنسی می‌شود اما همه اینها موقتی است.

برای کسب اطمینان کافی توصیه می شود با پزشک متخصص این زمینه مشورت نمایید.

آیا لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی برای مردان هم کاربرد دارد؟

طبق آمار آقایان عموما از لیزر برای از بین بردن موهای زائد نواحی کمر و سینه استفاده می کنند اما برای دریافت اطلاعات دقیق تر می توانید سوال خود را با پزشک مطرح نمایید.

author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *