مقالات

عوارض و خطرات لیزر موهای زائد بدن و ارتباط آن با سرطان و نازایی

عوارض لیزر موهای زائد بدن

با این که لیزر موهای زائد یک عمل کاملاً بی‌خطر است اما ممکن است با برخی خطرات احتمالی و عوارض جانبی همراه باشد. درک خطرات همراه با لیزر موهای زائد می‌تواند به بیمار در تصمیم‌گیری برای انجام آن کمک کند.

برخی از افرادی که تحت عمل لیزر رفع موهای زائد قرار می‌گیرند ممکن است دچار برخی اثرات نامطلوب آن شوند. این عوارض معمولاً در محل درمان دیده شده و شامل قرمزی و التهاب پوست می‌شود. برخی دیگر از این خطرات احتمالی مانند آسیب‌دیدگی شدید چشم ممکن است باعث منع استفاده از این روش درمانی برای رفع موهای زائد بدن شوند. با وجود این که عوارض جانبی انجام لیزر موهای زائد اغلب بسیار جزئی و گذراست ولی می‌توانید برای کسب اطمینان از بی‌خطر بودن این روش، به پزشک متخصص پوست باتجربه در این زمینه مراجعه کرده و قبل از شروع مراحل درمان، پاسخ سؤالات خود را دریافت کنید. در کلینیک لاغری و تناسب اندام دکتر ابوالحسنی متخصص این زمینه آماده پاسخ‌گویی به تمام سؤالات شماست. تلفن تماس جهت رزرو وقت مشاوره: ۰۲۱۲۲۷۷۹۰۰-۰۲۱۲۲۵۸۱۰۰۲-۰۲۱۲۲۵۶۹۰۰۶

 این فرایند معمولاً بی‌خطر است


اگر شما از رفع موهای زائد بدن خود به روش‌های سنتی مانند اصلاح کردن خسته شده‌اید ممکن است تمایل داشته باشید که تحت لیزر درمانی برای رفع موهای زائد خود قرار گیرید. لیزر درمانی توسط متخصص پوست و مو یا متخصصین آموزش‌دیده و متبحر دیگر باعث توقف رشد موهای جدید از فولیکول‌ها می‌شود. برای بیشتر افراد، رفع موهای زائد بدن با لیزر بی‌خطر است. این فرایند باعث بروز عوارض جانبی بلند مدت نمی‌شود. با این حال بحث در مورد عوارض جانبی لیزر درمانی برای رفع موهای زائد هنوز ادامه دارد. با این که عوارض جانبی جزئی و موقتی ممکن است پس از انجام این فرایند بروز کنند، ایجاد عوارض دیگر به ندرت اتفاق می‌افتد. فراتر از آن، هر گونه ادعایی در مورد پیوند عوارض جانبی بلند مدت با لیزر درمانی برای رفع موهای زائد بدن بی‌اساس است.

 عوارض جانبی جزئی عادی است


در لیزر درمانی برای رفع موهای زائد بدن از لیزهای حرارتی استفاده می‌شود. لیزر ممکن است باعث بروز عوارض جانبی فوری موقتی پس از انجام فرایند شود. سوزش پوست و تغییر پیگمنتاسیون شایع‌ترین این عوارض جانبی هستند.

 قرمزی و سوزش پوست 

عوارض لیزر موهای زائد

استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد بدن باعث سوزش موقتی پوست می‌شود. ممکن است پوست قسمت تحت درمان کمی قرمز و متورم شود اما با این حال این عوارض جانبی جزئی هستند. این عوارض ممکن است مشابه عوارضی باشد که در روش‌های دیگر رفع موهای زائد مانند موم گذاری نیز وجود دارند. ممکن است متخصص پوست و مو قبل از انجام این فرایند و برای کاهش این عوارض از بی حسی موضعی کمک بگیرد. سوزش عمومی پوست چند ساعت پس از انجام فرایند از بین می‌رود. استفاده از یخ برای کاهش درد و تورم مؤثر واقع می‌شود. اگر علائمی بیش از کمی سوزش داشتید یا اگر عوارض جانبی تشدید شدند باید با پزشک تماس بگیرید.

 تغییرات پیگمنتاسیون

پس از لیزر درمانی ممکن است پوست شما کمی روشن‌تر یا تیره‌تر شود. اگر پوست شما روشن باشد احتمالاً پس از لیزر درمانی برای رفع موهای زائد رنگ آن تیره‌تر می‌شود و برعکس رنگ پوست افرادی که پوست تیره دارند ممکن است پس از انجام فرایند کمی روشن‌تر شود. به هر حال، این تغییرات نیز همانند سوزش پوست موقتی بوده و معمولاً نگران‌کننده نیستند.

 عوارض جانبی شدید به ندرت اتفاق می‌افتد 


به ندرت، لیزر درمانی برای رفع موهای زائد ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شدید شود. اگر از کیت‌های لیزری خانگی استفاده کنید یا اگر درمانگر شما آموزش‌دیده و ماهر نباشد احتمال بروز عوارض جانبی افزایش می‌یابد. عوارض جانبی نادر پس از لیزر درمانی برای رفع موهای زائد عبارتند از:

  • رشد زیاد مو در قسمت‌های تحت درمان قرارگرفته: گاهی اوقات ممکن است این اثر برای ریزش مو پس از انجام فرایند اشتباه گرفته شود.
  • تغییر بافت کلی پوست: اگر شما به تازگی برنزه گرده باشید احتمال بروز این عارضه برای شما افزایش می‌یابد.
  • به جا ماندن اسکار: این شایع‌ترین عارضه‌ای است که در افراد مستعد ایجاد اسکار دیده می‌شود.
  • تاول و پوسته‌پوسته شدن پوست: این اثرات ممکن است به دلیل این ایجاد شوند که فرد بلافاصله پس از انجام عمل در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد.

در مورد این عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. با این که بروز این عوارض نادر است ما بهتر است در مورد آنها آگاه باشید. در صورتی که پس از لیزر درمانی برای رفع موهای زائد هر یک از علائم مذکور را داشتید باید با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا در دوران بارداری می‌توان از لیزر برای رفع موهای زائد استفاده نمود؟


انجام این فرایند در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. اولین دلیل آن این است که مطالعات انسانی کافی در مورد اثرات لیزر درمانی در طول دوران بارداری تا کنون انجام نشده است. ممکن است شما تمایل داشته باشید که از لیزر درمانی برای رفع موهای اضافی که در دروان بارداری رشد می‌کنند استفاده کنید. معمولاً قسمت‌هایی که در این دوران دچار رشد موی اضافی می‌شوند عبارتند از سینه و شکم. به هر حال، در بیشتر موارد، این موها خود به خود می‌ریزند بنابراین شما نیازی به درمان ندارید و باید کمی صبر کنید تا دوران بارداری به پایان برسد. اگر شما باردار هستید و می‌خواهید تحت لیزر درمانی برای رفع موهای زائد بدن خود قرار گیرید، باید این کار را پس از زایمان انجام دهید. پزشک احتمالاً به شما توصیه می‌کند که چند هفته صبر کنید تا بتوانید این کار را بدون خطر انجام دهید.

 آیا لیزر درمانی برای رفع موهای زائد باعث ابتلا به سرطان می‌شود؟


این که لیزر درمانی برای رفع موهای زائد باعث ابتلا به سرطان می‌شود واقعیت ندارد. در واقع، بر اساس مطالعات موسسه مراقبت از پوست از این روش درمانی گاهی اوقات برای درمانی برخی از ضایعات پیش سرطانی استفاده می‌شود. لیزرهای مختلفی بری درمان اثرات آفتاب‌سوختگی و رفع چین و چروک‌های پوست به کار برده می‌شوند. در لیزرهای مورد استفاده برای از بین بردن موهای زائد بدن و درمان‌های پوستی دیگر از حداقل اشعه استفاده می‌شود. به علاوه، این حداقل اشعه فقط به سطح قسمتی از پوست که تحت درمان است تابانده می‌شود بنابراین باعث ایجاد سرطان نمی‌شود.

 آیا لیزر درمانی برای رفع موهای زائد باعث ناباروری می‌شود؟


این نیز که لیزر درمانی برای از بین بردن موهای زائد بدن باعث ناباروری می‌شود واقعیت ندارد. فقط سطح پوست در معرض لیزر قرار می‌گیرد بنابراین اشعه کمی در هنگام انجام این فرایند به ارگان‌های بدن نفوذ می‌کند. اگر تصمیم به باردار شدن دارید با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی انجام این فرایند صحبت کنید.

 آیا لیزر درمانی باعث از بین رفتن دائمی موهای زائد بدن می‌شود؟


در لیزر درمانی لزوماً موهای زائد بدن به طور دائمی از بین نمی‌روند. برخی موها در برابر لیزر مقاوم هستند یا دوباره پس از درمان رشد می‌کنند – البته موهای جدید نازک‌تر بوده و رنگ آنها روشن‌تر است.

 حفظ تعادل بین معایب و مزایای درمان


عوارض لیزر موهای زائد

زمانی که تصمیم به شروع لیزر درمانی برای از بین بردن موهای زائد بدن خود می‌کنید، باید به مزایا و معایب آن برای هر فرد توجه داشته باشید. اولین مزیت لیزر درمانی برای رفع موهای زائد از بین رفتن و کاهش رشد موهای بدن در قسمت‌های تحت درمان است. قرار گرفتن تحت لیزر درمانی برای رفع موهای زائد ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی باشد که باعث رشد موی اضافی می‌شوند یا دلایل زیبایی داشته باشد. ریسک لیزر درمانی برای رفع موهای زائد را می‌توان با استفاده صحیح از نور لیزر در زمان درمان و همچنین مداخلات کافی قبل و بعد از انجام فرایند کاهش داد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که لیزر درمانی برای رفع موهای زائد توسط یک متخصص پوست و موی متبحر که در این زمینه تجربه دارد انجام شود.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *