مقالات

تفاوت وزن با سایز: وزن را ثابت نگهدارید اما سایز خود را کاهش دهید

کاهش سایز

برآورد زمان مطالعه: ۷ دقیقه

وقتی درباره کاهش وزن صحبت می‌کنیم، منظور واقعیمون لاغر شدنه. یعنی می‌خوایم چربی‌های اطراف ران، باسن، شکم و بازوها از بین بره. اما نکته عجیب درباره کاهش وزن اینه که همیشه عدد روی ترازو مطرح نیست. وزن شما ممکنه همون مقدار بمونه اما سایزتون کم بشه و این یعنی مسیر حرکت شما درسته. مشکل اینجاست که تمرکز شما روی ترازو هست و باور دارید اگر عدد روی ترازو تغییر نکنه نتیجه‌ای هم نگرفته‌اید. آگاهی از تفاوت کاهش سایز و کاهش وزن دیدگاهتون رو نسبت به این موضوع تغییر می‌دهد.

برای کاهش سایز و لاغری موضعی بدون کاهش وزن چه باید کرد؟


کاهش سایز

برای کاهش چربی‌های موضعی بدن و درعین‌حال عضله سازی برای ثابت نگه‌داشتن وزن، موارد زیر را باید در نظر داشت:

مقدار کالری مناسبی را دریافت کنید

برای حفظ وزن فعلی بدن، در صورت ورزش نکردن، خانم‌ها معمولاً برای هر پوند (تقریباً نیم کیلو) از وزنشان بین ۱۲ تا ۱۳ کالری نیاز دارند، در صورت داشتن ورزش و فعالیت متوسط، بین ۱۴ تا ۱۵ کالری برای هر پوند و درصورتی‌که فعالیت بسیار زیادی داشته باشد، حدود ۱۶ کالری نیاز دارد.

آقایان بسته به میزان فعالیتشان معمولاً بین ۱۴ تا ۱۸ کالری برای هر پوند (تقریباً نیم کیلو) وزنشان نیاز دارند. هر پوند شامل ۳۵۰۰ کالری می‌باشد و شما می‌توانید تنها حدود نیم پوند ماهیچه در هر هفته به دست بیاورید، بنابراین اگر تلاش می‌کنید وزن عضلانی بدنتان را افزایش دهید باید ۲۵۰ تا ۵۰۰ کالری بیشتر دریافت کنید. اگرچه در طی این فرآیند احتمال دریافت چربی نیز بسیار زیاد است. هرگاه عضله کافی به دست آوردید، می‌توانید برای کاهش چربی‌های بدنتان اقدام کنید و سپس رژیم کم‌کالری‌تان را آغاز کنید، یعنی برای کاهش ۱ تا ۲ پوند در هفته باید روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری را از کالری دریافتیتان کم کنید، در این حین برای چربی سوزی بدون کاهش وزن به ورزش ادامه دهید تا بتوانید به وزن قبلی خود بازگردید.

پروتئین فراوان دریافت کنید

کاهش سایز

مصرف پروتئین فراوان در حین تقویت و افزایش بافت عضلانی بدن و نیز کاهش چربی موضعی و سایر، لازم است. بین ۱۰ و ۳۵ درصد از کالری‌هایی که دریافت می‌کنید باید از منابع پروتئین دریافت شوند اما از این مقدار نباید فراتر رفت زیرا ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد. در یک رژيم غذایی ۲۰۰۰ کالری، به این معناست که روزانه ۵۰ تا ۱۷۰ گرم پروتئین صرف کنید. خوردن مواد حاوی پروتئین ۱۵ دقیقه قبل و یک ساعت بعد از تمرینات استقامتی می‌تواند به افزایش بافت عضلانی بدن کمک کند.

برای جلوگیری از مصرف مقادیر بالایی از چربی‌های ناسالم اشباع‌ شده،می‌توانید از پروتئین‌های سبک، مانند تخم‌مرغ، حبوبات، لبنیات کم‌چرب، ماهی و مرغ استفاده کنید. در طی دوره‌ی کاهش وزن، مصرف پروتئین کمک می‌کند تا عضله کمتر و چربی بیشتری از بین برود. در مطالعه‌ای به این نکته اشاره شد که افرادی که از رژیمی غذایی با پروتئین بیشتری پیروی کردند، در طی دوره‌ی کاهش وزن، نسبت به افرادی که از رژیم کم پروتئینی پیروی کرده‌اند عضله‌ی کمتری را از دست دادند. صرف‌نظر از اینکه هدفتان کاهش چربی موضعی است یا تقویت و ساخت عضله، شما به دریافت کربوهیدرات‌ها و چربی نیز نیاز دارید که سوخت موردنیاز بدن را برای عضلات و تمرینات ورزشی فراهم می‌سازد. بین ۲۰ تا ۳۵ درصد از کالری بدنتان باید از منابع چربی غیراشباع و سالم دریافت شود و مابقی آن باید از منابع کربوهیدرات‌ باکیفیتی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات فراهم شود.

ورزش‌های هوازی برای کاهش چربی موضعی بدن و کاهش سایز

اگرچه در هنگامی‌که سعی در اضافه کردن وزن با ساخت و تقویت عضلات دارید، قصد انجام حجم زیادی از ورزش‌های هوازی را ندارید، اما اگر در زمانی که سعی دارید وزنتان را کاهش دهید ورزش‌های هوازی بیشتری انجام دهید، نتایج بهتری را در کاهش چربی‌ها خواهید داشت. انجام ورزش‌های هوازی برای کاهش چربی‌های موضعی بسیار مهم است. اگر وقت زیادی برای انجام تمرینات هوازی ندارید، می‌توانید تمرينات تناوبی با شدت بالا (HIIT) را امتحان کنید.

این تمرینات شامل حرکات متناوب ۳۰ تا ۶۰ ثانیه‌ای با شدت بالا می‌باشند (نمی‌توان در طی آن صحبت کرد) و بعد از آن تمریناتی با شدت کمتر در فاصله‌های طولانی‌تر یا حدود دو دقیقه انجام می‌گیرد. این حرکات تناوبی را ۸ تا ۱۰ بار تکرار کنید، این تعداد به میزان تناسب‌ اندام شما بستگی دارد. این نوع تمرین به کاهش چربی موضعی و بهبود تناسب‌اندام شما در مدتی کوتاه‌تر از تمریناتی در سطحی با شدت ثابت‌تر کمک خواهد کرد.

طبق گفته کارشناسان، برای سوزاندن چربی و کاهش سایز بدون کاهش وزن باید حدود ۳۰ دقیقه در روز به تمرینات با شدت بالا بپردازید. یا حدود ۶۰ دقیقه به تمرینات با شدت متوسط، اما نباید این تمرینات HIIT را بیشتر از یک یا دو بار در هفته انجام داد. زیرا آسیب‌هایی را ممکن است در پی داشته باشد، باید آن‌ها را فقط به‌صورت دوره‌ای انجام دهید و آن‌ها را به‌عنوان تمرینات منظم و همیشگی در طول سال محسوب نکنید.

تمرینات استقامتی برای عضله سازی و کاهش سایز


کاهش سایز

برای عضله سازی و کاهش چربی موضعی و سایز بدون کاهش وزن، انجام تمرینات استقامتی مهم است. با بالا رفتن سن، حفظ عضلات بدن و تقویت آن‌ها دشوارتر می‌شود. بنابراین لازم است که تمرینات مقاومتی منظمی داشته باشید. به این معنا که حداقل دو جلسه تمرین استقامتی در هفته که بیشتر روی گروه‌های عضلانی‌تان تمرکز دارد، داشته باشید. البته این دور روز نباید به‌صورت پی‌درپی و پشت سر هم باشند زیرا عضلات شما در بین تمرینات به زمانی برای استراحت نیاز دارند. تمریناتی را در این برنامه شامل کنید که روی عضلات باسن، پاها، بازوها، شانه‌ها، سینه، پشت و شکم کار کنند.

اگر می‌خواهید این تمرینات را در دو روز متوالی انجام دهید، در هر روز روی عضلات متفاوت از روز قبل کار کنید. به این صورت خطر وارد آمدن آسیب کمتر خواهید شد. ترکیب درستی از غذاهای مصرفی و تمرینات ورزشی می‌تواند منجر به کاهش بیشتر چربی شود. و در حین کاهش وزن به از دست دادن کمتر عضله کمک کند. اگر کاهش وزنی از طریق رژيم غذایی و بدون انجام تمرینات مقاومتی انجام بگیرد، حدود ۲۵ درصد از عضله از بین خواهد. در مطالعه‌ای مشخص شد که ترکیبی از تمرینات استقامتی و رژیم غذایی با پروتئین بالا در طی دوره‌ی کاهش وزن، در مقایسه با رژیم کم پروتئین با تمرینات استقامتی یا بدون حرکات استقامتی بهتر عمل میکند.

author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *