بهترین غذاها برای افزایش وزن و چاق شدن کودکان

همه کودکان به انرژی (کالری) و مواد مغذی نیاز دارند که باید از طریق یک رژیم غذایی متنوع و متعادل تأمین شود.
معده کودکان کوچک‌تر از معده بزرگسالان است و باید مقادیر کمتری غذا ولی با تناوب بیشتر مصرف کنند. مصرف سه وعده غذایی در روز با سه میان وعده در فواصل زمانی مشخص یک روش معمول است.
اگر کودک شما کمبود وزن دارد باید به او غذاهای پرکالری بدهید اما باید از مصرف غذاهای ناسالم مانند شیرینی‌ها، شکلات‌ها، کیک‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و غذاها و نوشیدنی‌های چرب اجتناب کنید. پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل کلید و راه افزایش وزن کودکان است.
کودکان نگرش خود را نسبت به غذا خوردن از بزرگسالان می‌آموزند. بهترین روش برای این که کودکان مادام‌العمر از غذاهای سالم استفاده کنند این است که ببینند شما غذای سالم مصرف کرده و از یک رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنید و نگرش صحیحی نسبت به غذا خوردن دارید.

رعایت یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای کودکان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لازم برای رشد و سلامت کودکان است. کودکانی که کمبود وزن دارند ممکن است دچار مشکلاتی مانند ضعف بدن، اختلال در یادگیری و عدم توانایی انجام فعالیت‌های روزانه شوند. یک رژیم غذایی مناسب حاوی کلیه مواد مورد نیاز برای رشد و نمو کودکان بوده و می‌تواند یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینهٔ برطرف کردن کمبود وزن در کودکان باشد. متخصصین ما در کلینیک لاغری و تناسب اندام دکتر ابوالحسنی پس از بررسی کودک بهترین رژیم غذایی متناسب با سن و وزن کودک را برای او پیشنهاد خواهند داد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌های 02122569006  و 02122581002  تماس بگیرید.

غذاهای مناسب برای افزایش وزن کودکان


پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و متنوع برای کودک شما علاوه بر این که برای آنها لذت‌بخش است بلکه باعث وزن گیری مناسب آنها شده و به رشد سالم آنها نیز کمک می‌کند.
تعدادی از غذاهای مناسب برای افزایش وزن کودکان عبارتند از:

 کره رژیمی

کره همیشه بد نیست به خصوص اگر از برندهای معتبر استفاده کنید. این کره‌ها منابع غنی از چربی‌هایی هستند که برای کودکانی که کمبود وزن دارند مناسب است. فقط باید تعادل را در مصرف آنها رعایت کرده و از مصرف زیاد آنها خودداری کنید، مقدار کمی کره به تمام غذاهایی که کودک شما میل می‌کند اضافه کنید.

 کره بادام‌زمینی

یکی دیگر از روش‌های افزایش وزن کودک این است که یک شیشه کره بادام‌زمینی خریداری کرده و روی ساندویچ کودک که برای ناهار او آماده کرده‌اید بمالید. کره بادام‌زمینی و کره بادام منابع غنی از چربی‌های غیراشباع و پروتئین هستند که برای افزایش وزن کودک مؤثر است.

شیر و خامه

 

شیر یک منبع طبیعی از پروتئین و کربوهیدرات است و لازم به توضیح نیست که مواد غذایی مهم دیگری نیز در شیر وجود دارد. کودکان باید حداقل دو لیوان شیر به اشکال مختلف مانند میلک شیک، شیر حبوبات با اسموتی در روز بنوشند. خامه تازه تهیه شده از شیر کامل را نیز می‌توانید به سالاد کودکان اضافه کنید.

پنیر

پنیر سرشار از کلسیم است که برای تقویت استخوان‌ها عالی است و بیشتر کودکان نیز آن را دوست دارند. از آنجا که پنیرها به‌خودی‌خود طعم دار هستند لازم نیست شما میان وعده‌های طعم دار دیگر نیز همراهان به کودک بدهید. سعی کنید به جای آن به کودک بیسکوئیت‌های کم‌نمک بدهید.

ماست

از آنجا که خوردن ماست آسان است و برای سلامت روده‌ها نیز مفید است برای کودکان و خردسالان بسیار مفید است. به هر حال، از مصرف ماست‌های شیرین که طعم‌دهنده‌های مصنوعی دارند پرهیز کرده و به جای آن از ماست ساده استفاده کنید.

تخم‌مرغ‌ها

تخم‌مرغ‌ها منابع غنی از پروتئین هستند و هر 100 گرم تخم‌مرغ حدود 13 گرم پروتئین دارد. روش‌های بسیار متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آنها تخم‌مرغ را در برنامه غذایی روزانه کودک قرار دهید. تخم‌مرغ‌ها همچنین حاوی ویتامین آ و ویتامین ب 12 هم هستند که برای رشد طبیعی کودک ضروری است. یک تخم‌مرغ در روز نیاز به استفاده از مکمل‌های ویتامینی دیگر را برطرف می‌کند.

موز

موز یک منبع طبیعی انرژی است که خوردن فقط یک عدد از آنها حدود 105 کالری دارد. موز همچنین کربوهیدرات لازم برای کودک را تأمین کرده و به تأمین چربی سالم برای بدن وی نیز کمک می‌کند. بهترین فاکتور در موز این است که بسیار سازگار و تطبیق‌پذیر است، شما می‌توانید موز را با میلک شیک با پودینگ مخلوط کرده و همراه با شکلات و خامه میل کنید. کودک شما نیز در هنگام خوردن موز با سختی و ناراحتی روبرو نمی‌شود.

 آواکادو

آواکادو نیز یکی دیگر از انتخاب‌هایی است که می‌تواند برای کودکان با وزن کم مفید باشد زیرا حاوی چربی و کالری بوده که هر دو برای افزایش وزن ضروری هستند. آواکادو همچنین سرشار از مواد مغذی است که آنها را به عنوان یک انتخاب سالم‌تر در بین غذاهای چرب دیگر مطرح می‌کند. آواکادو را قطعه‌قطعه کرده و میل کنید.

آجیل‌ها و مغزیجات

 

کودکانی که تنقلات را دوست دارند از خوردن مغزیجات و آجیل لذت می‌برند که سرشار از چربی‌های غیراشباع هستند. کودکان و خردسالانی که نمی‌توانند مغزیجات و آجیل را بخورند می‌توانند به جای آن از کره آجیل یا اسموتی استفاده کنند.

 مرغ

پروتئین برای ساخت عضلات ضروری است و به همین دلیل، مصرف مرغ برای کودکان و خردسالانی که کمبود وزن دارند یک انتخاب عالی است. مرغ به راحتی در دسترس بوده و مقرون به‌صرفه‌تر از سایر گوشت‌ها است، همچنین متنوع و لذیذ بوده که می‌توان آن را همراه با برنج، سوپ، سبزیجات و... طبخ نموده و میل کرد.

سیب‌زمینی

اگر شما برای افزایش وزن کودک خود تلاش می‌کنید باید رژیم غذایی او حداقل 40 درصد کربوهیدرات داشته باشد و بهترین منبع برای تأمین این ماده مغذی نیز سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی حاوی آمینواسیدهایی ماند آرژنین و گلوتامین است که برای افزایش وزن سالم کودکان و خردسالان مؤثر است. باید مقادیری بیشتری سیب‌زمینی در برنامه غذایی کودک قرار دهید.

گوشت قرمز لخم

گوشت قرمز لخم مانند گوشت گوساله یا گوشت گاو یک منبع غنی از آهن و چربی است که هر دو برای افزایش وزن و رشد کودکان ضروری هستند. اگر شما از این مواد غذایی در رژیم غذایی کودک استفاده نمی‌کنید، از امروز شروع کنید. از قطعات تازه گوشت فراوری نشده و سالم استفاده کنید که مواد افزودنی و نگهدارنده¬های مضر نداشته باشند.

 میوه‌های گرمسیری

میوه‌ها و سبزیجات، جبران‌کننده کسری پروتئین در رژیم غذایی کودکان هستند. مقدار زیادی کره به سبزیجات بخارپز شده اضافه کنید تا خوشمزه شوند. از پاپایا، انبه، آناناس و میوه‌های دیگر که شیرینی طبیعی دارند و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند استفاده کنید تا وزن کودک افزایش یابد. به کودک خود سالاد میوه یا یک لیوان آب‌میوه تازه بدهید.
به یاد داشته باشید که خوردن به تنهایی باعث افزایش وزن کودک نمی‌شود. اگر کودک بیمار باشد یا دچار سوءتغذیه شده باشد بهتر است با پزشکی که قادر به ارائه برنامه‌های غذایی شخصی برای وی باشد مشورت کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بهترین غذاها برای افزایش وزن و چاق شدن کودکان
3.5 از 4 رای