مقالات

بهترین رژیم غذایی کاهش وزن بدون افت ناگهانی قند خون در افراد دیابتی

انواع رژیم‌غذایی مفید برای کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت


رژیم‌های غذایی متنوعی برای کاهش وزن بیماران دیابتی وجود دارد که دارای تنوع زیادی هستند و بیمار مبتلا به دیابت می‌توانند بدون دچار شدن به مشکلات ناشی از افت قندخون وزن خود را کاهش دهند. برخی از انواع این رژیم‌های غذایی عبارتند از:

رژیم‌غذایی سرخپوستان


اساسا رژیم‌غذایی سرخ‌پوستی به‌معنای برگزیدن مواد‌غذایی طبیعی و سالم در خالص‌ترین حالت آن است. ترکیبات غذایی اطلاعات را در اختیار ژن‌ها قرار می‌دهند طوری‌که فعال یا غیر فعال بودن این ژن‌ها بر شرایط سلامتی یا بیماری فرد تاثیرگذار هستند. خوردن خوراک‌های مغذی و سالم که حاوی کمترین مواد ضدمغذی باشند (منظور ترکیباتی که مانع از جذب مواد مغذی می‌شوند) ژن‌های بدن را تحریک کرده و برای بهبود سلامتی سودمند هستند. معمولا غلات، فرآورده‌های لبنی، گیاهان دولپه‌ای مانند لوبیا و باقالی، سیب‌زمینی، روغن‌ و شکرهای تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده در رژیم‌غذایی سرخ‌پوستان جایی ندارند. یک بررسی مقدماتی طی سه ماه انجام شد و در آن مقایسه‌ای بین رژیم سرخ‌پوستان و رژیم دیابتی استاندارد (وعده‌ها از نظر کربوهیدرات و چربی یکسان هستند) میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت گرفت و نتایج نشان داد رژیم سرخ پوستی از لحاظ میزان کالری غنی‌تر بوده است. علاوه‌براین، بیمارانی که از رژیم سرخ‌پوستی پیروی کرده بودند کاهش وزن چشمگیرتری داشتند، قندخون آنها تنظیم بود، و سطح کلسترول و فشارخون‌شان در شرایط مطلوبی قرار داشت. آنچه باید بخورید: این رژیم بیشتر روی مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مغزها، دانه‌ها، روغن‌های سالم (مانند روغن نارگیل و زیتون) پروتئین‌های غنی نظیر گوشت‌های کم‌چرب، جوجه، تخم‌مرغ و ماهی با سطح جیوه پایین و حاوی چربی‌های امگا ۳ (ماهی سالمون) تمرکز دارد.

رژیم مراقبت از وزن


بنیاد و اساس این برنامه بر یادگیری نحوه مدیریت و تصمیم‌گیری درخصوص موادغذایی طبیعی در شرایط واقعی زندگی پایه‌ریزی شده است. این برنامه‌غذایی تنها مختص بیماران دیابتی نمی‌باشد، بلکه براساس اصول سبک زندگی سالم و مشترک پایه‌گذاری شده است. با کمک پزشک می‌توانید برنامه‌غذایی را با تک‌تک نیازهای بدن و تعداد کربوهیدرات ها مطابقت دهید. یک بررسی جدید بر روی دو گروه از بیماران انجام شد، یک گروه از برنامه مراقبت از رژیم‌غذایی پیروی کردند و گروه دیگر تصمیم به کاهش وزن با پیروی از رژیم شخصی خودشان گرفتند، نتایج ظرف ۶ ماه نشان داد احتمال کاهش وزن ۵ درصدی در بین گروه اول (که نقش تعیین‌کننده ای در تنظیم سطح قند خون دارد) دست‌کم ۸ برابر گروه دوم بود.
آنچه باید بخورید: ابتدا به مدت ۲ هفته یک برنامه‌غذایی ساده شامل غذاهای سبک و وعده‌های حاوی ترکیبات گیاهی به همراه خرید لیستی از مواد‌غذایی روزمره و سیرکننده را در پیش بگیرید، اما پرخوری نکنید. این مواد‌غذایی ممکن است سبزیجات بدون نشاسته، پروتئین‌های کم‌چرب، غلات کامل، و طعم‌دهنده‌هایی همچون ماست ساده بدون چربی، چاشنی‌های خشک، ترکیبات گیاهی تازه، سس سویا کم‌سدیم را در برگیرند.

رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای


رژیم مدیترانه‌ای نوع دیگری از سبک‌غذایی سالم است و به سنت‌های غذایی کشورهای واقع در حاشیه دریای مدیترانه تعلق دارد. این رژیم تاحدود زیادی گیاهی است اما امکان خوردن ماهی غنی از امگا ۳ و مقدار محدودی مواد‌غذایی حیوانی هم برای بیماران فراهم است. برای مغذی‌تر شدن وعده‌های غذایی کمی خوراک‌های فرآوری‌شده و ساده در این رژیم گنجانده شده است. شعار اصلی این رژیم‌غذایی این است افراد لذت خوردن وعده‌ها را با دیگران شریک شوند. طبق این برنامه افراد به ورزش کردن هم تشویق می‌شوند. با بررسی ۱۷ تحقیق انجام شده مشخص شد رژیم‌های مدیترانه‌ای بطورچشمگیری میزان قند خون و سطح A1C را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشیده است.
آنچه باید بخورید: مواد مصرفی و بنیادین روزانه شامل میوه‌های فصلی، سبزیجات (بخصوص سبزیجات سبز تیره برگدار)، گیاهان دولپه‌ای مانند نخود و لوبیا، خشکبار، غلات کامل کمتر فرآوری‌شده، روغن زیتون، و گیاهان دارویی و ادویه‌جات، ماهی چرب دست‌کم ۲ بار در هفته، مانند سالمون، شاه ماهی، یا ساردین. می‌توان پنیر و ماست کم‌چرب، و تخم مرغ‌ها را نیز به مقدار کم مصرف کرد. خوردن گوشت‌های قرمز کم‌چرب و شیرینی‌جات محدود به چند وعده در ماه هستند. معمولا دسر نوعی میوه تازه به شمار می‌آید.

برنامه‌غذایی نوتریسیستم D


این برنامه‌غذایی بیماران دیابتی را به سمت مصرف غذاها براساس مقادیر کنترل شده سوق می‌دهد، منظور غذاهایی است که برحسب موادمغذی موجود درآنها گزینش شده‌اند و عملکرد کنترل قندخون آنها آزمایش شده است. بیماران می‌توانند به صورت آنلاین به منابع غذایی زیادی دسترسی پیدا کنند، رژیم‌های غذای‌شان را اصلاح کنند، فعالیت بدنی را تقویت کنید و از متخصصان مشاوره بگیرید. ظرف ۶ ماه ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان دست‌کم ۵ درصد از وزن خود را پایین آوردند و این میزان کاهش وزن کمک شایانی به مدیریت بیماری دیابت خواهد کرد. برنامه نوتریسیستم تعدادی مشاور غذایی، متخصص تغذیه دارای مدرک و افراد متخصص در زمینه بیماری دیابت را به صورت آنلاین در دسترس بیماران قرار داده و حتی امکان مشاوره گرفتن از آنها به صورت تلفنی هم میسر است.
رژیم غذایی: طبق نظر یکی از کارشناسان به نام “نیکولز” بیماران تقریبا از میان ۱۵۰ نوع موادغذایی منجمد و آماده حق انتخاب دارند، درواقع این غذاها نسخه سالم‌تر خوراک‌های موردعلاقه بیماران به حساب می‌آیند و حدودا ۶۵ درصد از کالری‌های روزانه افراد را تامین می‌کنند. این برنامه‌غذایی چیزی در حدود ۱۱ دلار در روز هزینه بر می‌دارد. درآخر، رژیم‌غذایی با مقداری کمی خشکبار و فرآورده‌های لبنی به‌همراه سبزیجات و میوه‌های تازه، و پیروی از یک برنامه منظم ۵ یا ۶ وعده خوراک سبک در روز به پایان می‌رسد.

author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *