دسته‌بندی نشده

اثرعوارض رژیم لاغری سریع بر قند خون،کبد،کلیه،پانکراس،پوست وماهیچه ها


کاهش وزن برای افرادی که اضافه وزن زیاد دارند مزایای سلامتی درازمدتی دارد. اما نکته مهم این است که کاهش وزن باید با سرعت معقولی انجام شود. کاهش وزن سریع و شدید می‌تواند سلامت فرد را در آینده به مخاطره افکند.کاهش وزن مناسب و معقول شامل کاهش تقریبی ۴۵۰ تا ۹۰۰ گرم وزن در هفته است. شایان ذکر است که با سوزاندن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در روز می‌توان به این میزان کاهش وزن دست یافت. ترکیب رژیم غذایی سالم با ورزش نه تنها موجب لاغری می‌شود بلکه عوارض جانبی ناشی از رژیم لاغری سریع را به همراه ندارد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#a1bb56″]

اطلاع از عوارض ناشی از رژیم های لاغری سریع باعث میشود تا افراد در نحوه ی کاهش وزن خود تجدید نظر کنند و با یک برنامه رژیم غذایی مناسب تحت نظر یک متخصص تغذیه به بهترین نحو و با کمترین عوارض به وزن ایده آل خود برسند. متخصصین ما در کلینیک پس از بررسی بیمار، بهترین و متنوع ترین رژیم های غذایی را برای کاهش وزن به بیمار پیشنهاد خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک با شماره [shortcode-variables slug=”number”]تماس حاصل فرمایید
[/alert]

مشکلات ناشی از کاهش وزن سریع


کاهش وزن سریع عوارض زیادی را برای فرد به دنبال دارد که تعدادی از آنها عبارتند از:

کاهش انرژی

اکثر رژیم‌های لاغری سریع شامل کربوهیدرات بسیار کمی هستند. میزان کربوهیدرات تایر چشمگیری در کارکرد عضلات دارد. رژیم‌های غذایی فاقد نان، غلات، میوه و سبزیجات نشاسته‌ای خطر کاهش انرژی بدن را افزایش می‌دهند.

از دیگر عوارض جانبی کمبود کربوهیدرات می‌توان به اختلال در عملکرد روده‌ها نظیر یبوست، التهاب روده و هموروئید اشاره کرد. لازم به ذکر است که تمام عوارض ذکر شده ناشی از کموبد فیبر طبیعی و چربی بدن هستند.

ضعف و خستگی مفرط ناشی از کمبود ویتامین، مواد معدنی و ریزمغذی‌ها

در رژیم های غذایی هیچ راهی برای دریافت موادمغذی کافی از طریق غذا نیست. رژیم‌های غذایی سخت با کمبود ویتامین، موادمعدنی و ریزمغذی‌ها همراه هستند. عدم دریافت ویتامین و املاح معدنی طبیعتا موجب تخریب و ضعف بدن می‌شود. علائم کمبود ویتامین و موادمعدنی نسبتا کلی هستند بنابراین نباید این علائم را به پای کمبود موادمغذی نوشت.

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین و موادمعادنی شامل کمبود انرژی، ضعف، خستگی مفرط، عفونت و سرماخوردگی مکرر، تاخیر در بهبود یا اختلال حواس و سردرگمی بعد از بهبود آسیب، کم شدن تراکم استخوان و آسیب طولانی مدت سیستم اعصاب می‌باشند.

اگر فردی قبل از شروع رژیم غذایی دارای کمبود ویتامین و مواد معدنی باشد طبیعتا زودتر شاهد تاثیرات  رژیم لاغری سریع خواهد بود.

کاهش سطح گلوکز خون و واکنش هیپوگلیسمی

اگر دچار دیابت هستید و قرص مصرف می کنید یا انسولین تزریق می‌کنید بهتر است قبل از اقدام به لاغری سریع با پزشک مشاوره کنید.عدم تنظیم برنامه غذایی و تغییر میزان کربوهیدرات در رژیم لاغری موجب افت سریع و ناگهانی قند خون یا به عبارتی منجربه واکنش‌های هیپوگلیسمی خواهد شد.

عدم تعادل یا سرگیجه ناشی از افت فشارخون

یکی از مزایای لاغری،  کاهش فشارخون است. این بهبود در وضعیت فشارخون در برخی مواقع خیلی سریع در بدن رخ می‌دهد. اگر فشارخون فردی به دلیل مصرف داروها طبیعی و خوب باشد قبل از اقدام به لاغری سریع بهتر است با پزشک مشاوره کند. در چنین شرایطی ممکن است فشارخون و سوابق پزشکی بیمار تحت کنترل قرار گیرد.

متاسفانه لاغری و کم کردن وزن، موجب تنظیم تمام انواع فشارخون بالا نمی‌شود. لازم به ذکر است که بهبود وضعیت فشارخون در طول دوره رژیم لاغری سریع کاملا طبیعی است اما همین امر بعد از مدت کوتاهی دوباره به ضعیت اول خود بازگشته و موجب افزایش فشار خون می‌شود.

بنابراین با شروع رژیم لاغری سریع توصیه می‌کنیم جهت چکاپ پزشکی و بررسی وضعیت عمومی به پزشک مراجعه کنید.

شل شدن پوست

کاهش وزن سریع اغلب موجب شل شدن و افتادگی پوست نواحی شکم، بازو و پاها می‌شود. دلیل این امر از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و عدم انقباض همزمان پوست با سایر قسمت‌های دیگر بدن است.

شاید این موضوع عواقب درازمدتی برای سلامتی نداشته باشد اما به دلیل ظاهر نازیبا موجب آشفتگی خاطر بسیاری از افراد می‌شود. اگر  تا ۲ سال بعد از لاغری پوست به وضعیت طبیعی خود بازنگشت از طریق جراحی باید اقدام به درمان کرد.

کاهش توده عضلات

کاهش سریع وزن لزوما تنها چربی را آب نمی‌کند بلکه موجب کاهش سریع حجم استخوان و بافت عضلانی فاقد چربی می‌شود. کاهش سریع حجم بدن منجربه کاهش متابولیسم می شود. این امر با ترک ورزش و محدود کردن  مصرف کالری تاثیر واکنشی خواهد داشت.

سنگ صفرا

ترجمه تصویر: کیسه صفرا   – انسداد مجرای صفراوی مشترک توسط سنگ کیسه صفرا

یکی از عوارض جانبی رایج لاغری سریع با رژیم‌های غذایی،  تشکیل سنگ در کیسه صفرا است. تشکیل سنگ‌های صفراوی ناشی از ته‌نشین شدن کلسترول در کیسه صفرا است. شاید سنگ های کیسه صفرا بی‌ضرر باشند اما در بسیاری از افراد موجب حالت تهوع و شکم‌درد شدید می‌شوند تا جایی‌که تخلیه کیسه صفرا الزامی می‌شود.

از آن‌جایی که اضافه وزن یا چاقی مفرط ممکن است خطر ابتلا به کیسه صفرا را زیاد کند می توان گفت که لاغری و کاهش وزن برای افراد چاق مزایای زیادی خواهد داشت. اما دوباره خاطر نشان می‌کنیم که لاغری سریع خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد.

مشکلات کبد

یکی از عوارض جانبی رایج لاغری سریع با رژیم‌های غذایی،  تشکیل سنگ در کیسه صفرا است. تشکیل سنگ‌های صفراوی ناشی از ته‌نشین شدن کلسترول در کیسه صفرا است. شاید سنگ های کیسه صفرا بی‌ضرر باشند اما در بسیاری از افراد موجب حالت تهوع و شکم‌درد شدید می‌شوند تا جایی‌که تخلیه کیسه صفرا الزامی می‌شود.

از آن‌جایی که اضافه وزن یا چاقی مفرط ممکن است خطر ابتلا به کیسه صفرا را زیاد کند می توان گفت که لاغری و کاهش وزن برای افراد چاق مزایای زیادی خواهد داشت. اما دوباره خاطر نشان می‌کنیم که لاغری سریع خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد.

مشکلات کبد

با وحود این‌که بیماری کبد چرب با چاقی مفرط و همچنین کاهش سریع وزن در ارتباط است اما در کل این عارضه زنگ خطر جدی برای کبد است. کبد چرب در برخی موارد بعد از جراحی لاغری رخ می‌دهد. تغییر ناگهانی در اسید چرب که بعد از فرایند لاغری و یا به دلیل عوارض ناشی از چاقی مفرط  رخ می‌دهد می‌تواند علت اصلی این عارضه می‌باشد.

حملات دردناک نقرس

بیماری کتوز که با کمبود کربوهیدرات در رژیم غذایی مرتبط است ظاهرا عامل اصلی نقرس می‌باشد. نقرس بیماری بسیار دردناکی است. اگر فردی در گذشته به این بیماری مبتلا شده باید درخصوص کاهش خطر ابتلا به آن با پزشک مشاوره کند. نوشیدن مقدار زیاد آب در طول رژیم لاغری سریع نکته بسیار مهم و تاکید شده است اما این امر نیز نمی‌تواند از بروز بیماری نقرس جلوگیری کند.

مشکلات مثانه

لجن صفراوی بیماری است که در طول رژیم‌های لاغری سریع بوجود آمده و معمولا موجب تشکیل سنگ‌های صفراوی می‌شود. چنین عارضه ای معمولا بعد از لاغری شدید و کاهش وزن سریع رخ می‌دهد. حملات کیسه صفرا اغلب موجب درد و ناراحتی شدید در بیمار می‌شود.

بازگشت دوباره وزن

اگر رژیم لاغری با کربوهیدرات کم همراه باشد این امر بی چون و چرا بعد از مدت کوتاهی موجب بازگشت وزن می شود. توضیح ساده این امر این است که بدن به‌طور طبیعی گلیکوژن و آب را به ماهیچه ها و کبد برمی‌گرداند.

گلیکوژن منبع سوخت فوری است که موجب تغییرات مثبت در کارکرد مغز و عضلات می‌گردد. درصورتی که فردی برای مدت طولانی رژیم سابق خود را همچنان ادامه داده و برای پیشگیری از اضافه وزن رژیم غذایی مناسب را در سبک زندگی خود نگنجاند بعد از مدتی شاهد  اضافه وزن و چربی در بدن خود خواهد بود.

 


author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *