مقالات

میوه و سبزیجات کم کالری مناسب برای لاغر شدن

بسیاری از افراد معتقدند ‌‌‌میوه ‌های پرکالری و کم کالری برای کاهش یا افزایش وزن مفیدند. البته لازم به ذکر است که به طور کلی افزودن میوه به هر نوع برنامه غذایی – چه رژیمی و چه سبک سالم زندگی – پیشنهاد می‌شود. میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، مواد معدنی، ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها و نیز فیبر فراوان برای سلامت بدن ضروری هستند. حتی برخی ویتامین‌های موجود در برخی میوه‌ها و سبزی‌ها در سایر گروه‌های غذایی ممکن است یافت نشود.

میوه و سبزی‌های کم‌کالری مناسب برای لاغر شدن


 ‌میوه ‌های پرکالری و کم کالری منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی، از جمله فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم، ویتامین C و غیره هستند. برخی از بهترین میوه‌های کم کالری، شامل موارد زیر می‌شوند:

تمشک: تمشک به صورت خام، مربا، شربت، بستنی و فریز شده برای پنکیک و تارت استفاده می‌شود و در عین ارزش غذایی خوب بسیار کم کالری است.

توت سیاه: سرشار از فیبر و یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان است. ۹ عدد توت سیاه بیش از ۳۰ میلی‌گرم ویتامین C دارد که نصف مقدار توصیه شده روزانه است و به تقویت مفاصل، التیام زخم‌ها و بازسازی پوست نیز کمک می‌کند.

زغال اخته: زغال اخته کالری و چربی کمی دارد و مقدار قابل توجهی فیبر سالم را فراهم می‌کند. کاهش لخته شدن خون، ارتقای سلامت استخوان‌ها، متعادل کردن سطح کلسیم در خون، کاهش وزن، کاهش فشار خون ، کاهش مشکلات خواب و استرس، از جمله فواید این میوه است.

آلبالو: سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C بوده و نسبت به سیب یا توت فرنگی پتاسیم بیشتری دارد (که به عملکرد اعصاب کمک می‌کند). آلبالوی تازه حاوی مقادیر زیادی فیبر است که برای تقویت سیستم گوارشی سالم، کاهش کلسترول و متعادل کردن سطح قند خون عالی است.

میوه اژدها: حاوی مقدار زیادی فیبر و منیزیم و همچنین آنتی اکسیدان‌های متعددی، از جمله بتالین است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند. فلاونوئیدهای آن می‌توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند و دارای خواص ضدسرطانی است.

گریپ فروت: همه ترشی گریپ فروت‌ها را دوست ندارند، اما این میوه، کم کالری و سرشار از مواد مغذی بوده و منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A و C و همچنین پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. گریپ فروت سرشار از فیبر است که به حفظ یک سیستم گوارشی سالم کمک می‌کند و باعث احساس سیری بیشتر می‌شود.

پرتقال: یک پرتقال ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را تامین می‌کند. سرشار از پتاسیم است و به احساس سیری کمک می‌کند. هلو: هلو مانند بسیاری از میوه‌های دیگر منبع عالی آنتی اکسیدان‌ها، از جمله اسید کافئیک و کاروتنوئیدها و ویتامین‌های A و C است. این میوه فواید زیادی برای سلامتی، از جمله سلامت پوست، هضم، فشار خون و غیره دارد.

آناناس: این میوه عجیب و خوشمزه کمی کالری بیشتری نسبت به سایرین دارد، اما میزان کمی از آن برای احساس سیری چندساعته کافی است. آنزیم‌های آن برای هضم غذا نیز مفید است. همچنین منبع عالی آنتی اکسیدان است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، مانند بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.

توت فرنگی: توت‌ فرنگی‌ها نه تنها آب‌رسان هستند، بلکه با فیبر و سطوح بالایی از ویتامین C و منگنز و حاوی مقادیر قابل توجهی فولات (ویتامین B9) و پتاسیم غنی شده‌اند. توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی است که ممکن است در مورد سلامت قلب و کنترل قند خون فوایدی داشته باشد.

هندوانه: این میوه بسیار آبرسان است. یک تکه هندوانه حاوی مقدار مناسبی ویتامین A و C است وعمدتاً از آب (۹۱%) تشکیل شده است. این میوه کم کالری یک راه عالی برای هیدراته ماندن است، به خصوص برای کسانی که در تلاش برای تامین آب مصرفی روزانه خود هستند.

گوجه گیلاسی: گوجه گیلاسی حاوی لیکوپن است که قلب را سالم نگه می‌دارد و از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. پختن گوجه گیلاسی نیز راهی عالی برای افزایش در دسترس بودن مواد مغذی است.

علاوه بر این، هر یک از سبزیجات زیر نیز می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد:

۲ ساقه بزرگ کرفس = ۱۳ کالری، ۱.۲ گرم فیبر

۲ فنجان کاهوی خرد شده = ۱۸ کالری، ۱.۴ گرم فیبر

نصف خیار = ۲۰ کالری، ۱ گرم فیبر

۱ گوجه فرنگی متوسط = ۲۵ کالری، ۱.۳ گرم فیبر

نصف فنجان نخود فرنگی = ۳۰ کالری، ۳.۴ گرم فیبر

۱ هویج = ۳۰ کالری، ۲ گرم فیبر

author-avatar

درباره دکتر ابوالحسنی

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.تخصصهای ایشان عبارتند از تغذیه در بارداری ، تغذیه در کودکان ، تغذیه در سالمندان ، تغذیه در مدارس ، لاغری موضعی با دستگاه های کرایو لیپولیز، RF ، LpG و کویتیشن ، راه های مراقبت از پوست و مو و بهبود بینایی. همچنین ایشان با توجه به شرایط بیماران رژیم های درمانی مناسبی را ارائه میدهند تا به وزن ایده آل خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *